Politechnika Lubelska, Miasto Lublin oraz Fundacja Lotniczy Lublin wspólnie przywrócą do życia legendarny samolot Lublin R-XIII. Właśnie podpisano list intencyjny dotyczący budowy jego latającej repliki. To pierwszy tego typu projekt w historii miasta.
W latach 30. XX wieku w lubelskich zakładach „Plage i Laśkiewicz” produkowano samolot Lublin R-XIII – maszynę przeznaczoną głównie dla wojska. Był to samolot towarzyszący, wykorzystywany do obserwacji ruchów wojsk oraz łączności na froncie.
– „To był samolot, który miał łączyć armie, a przy tym potrafił operować z bardzo krótkich i nieprzygotowanych lądowisk” – wyjaśnia Damian Majsak, redaktor naczelny Magazynu Militaria. Jak dodaje, w lubelskiej fabryce powstało ponad 270 egzemplarzy tego modelu w różnych wersjach, a także maszyny cywilne, które wykorzystywano m.in. do celów sportowych i szkoleniowych.
Jak podkreśla Marek Gromaszek, prezes Fundacji Lotniczy Lublin, to projekt wyjątkowy z punktu widzenia historii miasta. – „Lublin to jedyny samolot z okresu międzywojennego, którego nazwa bezpośrednio nawiązywała do miasta, w którym powstał” – zaznacza. – „Nie dziwi więc, że inicjatywa budowy jego repliki szybko zyskała wsparcie wielu środowisk”.
Wsparcie dla tego przedsięwzięcia zadeklarował również prezydent Lublina Krzysztof Żuk: – „To ważna inicjatywa dla dziedzictwa naszego miasta. Historia fabryki Plagego-Laśkiewicza to jeden z powodów do dumy z lotniczych tradycji Lublina” – mówi. – „Warto przypominać, jak znaczącą rolę odegrało to przedsiębiorstwo w przemyśle II Rzeczypospolitej”.
GALERIA ZDJĘĆ (MAKIETA oraz PODPISANIE LISTU INTENCYJNEGO)
Projekt stworzenia repliki wspiera także Politechnika Lubelska, której naukowcy odegrają kluczową rolę w jego realizacji. – „To przedsięwzięcie zintegruje środowisko naukowe i miejskie. Nasze doświadczenie, zdobyte m.in. przy budowie trenażera czołgowego, pomoże teraz w lotnictwie” – podkreśla prof. Konrad Gromaszek, prorektor ds. cyfryzacji i komercjalizacji uczelni.
Wiodącym ośrodkiem prac będzie Wydział Mechaniczny Politechniki Lubelskiej. – „Naszym zadaniem będzie stworzenie cyfrowego modelu samolotu i kompletnej dokumentacji technicznej” – wyjaśnia prof. Hubert Dębski, dziekan wydziału. – „Nie będzie to łatwe, bo nie zachowały się oryginalne plany. Będziemy odtwarzać konstrukcję samolotu Lublin R-XIII na podstawie zachowanych zdjęć i wymiarów gabarytowych”.
Powstająca replika nie będzie jednak całkowicie wierną kopią przedwojennego modelu. Ze względów technologicznych drewniane skrzydła zostaną zastąpione konstrukcją wykonaną z innych materiałów, co zwiększy bezpieczeństwo i trwałość samolotu.
Realizacja projektu potrwa kilka lat. Na razie trwa zbieranie materiałów źródłowych oraz budowa wirtualnego modelu maszyny. Partnerzy projektu nie ukrywają, że marzeniem jest, aby replika Lublina R-XIII faktycznie wzbiła się w niebo i stała się latającym ambasadorem lotniczego dziedzictwa miasta.
Źródło informacji: Politechnika Lubelska / redag. Aviation24.pl