Muzeum Lotnictwa Polskiego poinformowało właśnie, że budowa repliki jednego z najważniejszych samolotów w historii polskiego lotnictwa – RWD-8 – wkroczyła w kluczową fazę. Historyczny model otrzymał już skrzydła, a także zrekonstruowaną osłonę silnika, co znacząco przybliża nas do finalizacji projektu. Kompletny model będzie można podziwiać od 24 sierpnia 2025 r.
Tworzony przez muzealny zespół konserwatorski egzemplarz będzie można podziwiać na powstającej nowej wystawie stałej „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne”, której otwarcie zaplanowano na 24 sierpnia 2025 roku, w ramach obchodów Święta Lotnictwa Polskiego.
Replika RWD-8 to efektowne i wierne odwzorowanie legendarnego polskiego samolotu z lat 30. XX wieku. Pomimo braku pełnej dokumentacji technicznej, dzięki zachowanym fotografiom, relacjom i niezwykłym umiejętnościom naszych specjalistów, udało się osiągnąć wyjątkowy poziom historycznej precyzji. Replika została wyposażona w oryginalny silnik PZInż. Junior 5800cc, a kluczowe elementy, takie jak osłona silnika, zostały wiernie odtworzone na podstawie wypożyczonego pierwowzoru z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej – Oddziału Muzeum Wojska Polskiego. W ciągu ostatnich miesięcy od początku 2025 roku udało się: pokryć płótnem skrzydła, zamontować stateczniki oraz stery kierunku i wysokości oraz odtworzyć i zamontować okapotowanie silnika.
Zespół czekają jeszcze prace min. w zakresie: wykonania repliki śmigła, pokrycia celonem i pomalowania skrzydeł, pomalowania kadłuba oraz finalnie montaż na ekspozycji.
RWD-8 to nie tylko symbol polskiej myśli technicznej i inżynierskiego kunsztu, ale także świadek dynamicznego rozwoju lotnictwa cywilnego i wojskowego w II Rzeczypospolitej. Był najliczniej produkowanym przedwojennym samolotem szkoleniowym, służył zarówno w wojsku, jak i w aeroklubach, a jego zalety lotne uczyniły go maszyną niezwykle cenioną przez pilotów. To właśnie na RWD-8 szkolili się przyszli bohaterowie przestworzy, a w czasie kampanii wrześniowej samoloty tego typu pełniły funkcje łącznikowe i rozpoznawcze.
Ten klasyczny górnopłat typu „parasol” został zaprojektowany przez zespół inżynierów RWD (Rogalski–Wigura–Drzewiecki) jako odpowiedź na zapotrzebowanie Wojska Polskiego na samolot szkolny nowej generacji. Po serii prób RWD-8 wygrał konkurs i stał się podstawowym samolotem szkoleniowym dla polskich sił zbrojnych.
W łącznej liczbie ponad 600 egzemplarzy (produkcja DWL i PWS), RWD-8 służył nie tylko w Polsce, ale trafił także do kilku państw europejskich i na Bliski Wschód. W kampanii wrześniowej 1939 roku wykorzystywano go jako lekki samolot łącznikowy i obserwacyjny, zdolny do operowania z prowizorycznych lądowisk.
Niestety, żaden oryginalny egzemplarz nie przetrwał wojny, dlatego ta replika stanowi próbę przywrócenia pamięci o tej wybitnej konstrukcji – symbolu polskiego lotnictwa II Rzeczypospolitej.
Otwarcie wystawy „Z wiatrem i pod wiatr. Lotnictwo cywilne” w nowo wybudowanym Hangarze nr 5 będzie znakomitą okazją, by poznać bliżej dzieje polskiego lotnictwa cywilnego – zarówno przez pryzmat maszyn, jak i ludzi, którzy je tworzyli i użytkowali.
Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza do śledzenia postępów prac i do udziału w wyjątkowym wydarzeniu, które odbędzie się 24 sierpnia 2025 r. na terenie muzeum.
Źródło informacji: MLP / redag. Aviation24.pl