Nowoczesne technologie sterowania ruchem lotniczym wkraczają w nowy etap. W siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej odbyły się ćwiczenia walidacyjne projektu SESAR ATC-TBO, które mają zrewolucjonizować sposób prognozowania trajektorii lotów i wykrywania potencjalnych konfliktów w przestrzeni powietrznej. Testy przeprowadzone w Warszawie to dopiero początek – jesienią dalsze działania przeniosą się do Madrytu.
Realistyczna symulacja w PAŻP
30 lipca 2025 roku w siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w Warszawie przeprowadzono ćwiczenia walidacyjne w ramach europejskiego projektu SESAR ATC-TBO (Solution#4: Subtle Navigation Factors). Była to pierwsza z dwóch zaplanowanych tur testów, których celem jest walidacja nowoczesnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo i efektywność zarządzania ruchem lotniczym. Ćwiczenia odbyły się w formie realistycznej symulacji czasu rzeczywistego (RTS – Real Time Simulation), bazując na rzeczywistych danych lotniczych.
Zaawansowane algorytmy predykcyjne w praktyce
System testowany w Warszawie opiera się na algorytmach, które uwzględniają szereg zmiennych: miejsce startu i lądowania, typ samolotu, trasę, porę dnia, prędkość w różnych fazach lotu, warunki atmosferyczne oraz lokalne ciśnienie QNH. Tak kompleksowe podejście pozwala lepiej prognozować trajektorie lotów, co z kolei poprawia skuteczność narzędzi do wykrywania i rozwiązywania konfliktów (CD&R – Conflict Detection and Resolution).
Kto wziął udział w testach?
W ćwiczeniach uczestniczyli kontrolerzy ACC Warszawa, feederzy, pseudopiloci, technicy PAŻP, a także zespoły z Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego (ICM UW) i firmy Indra, będącej liderem rozwoju technologicznego w tym projekcie. Symulacja została przeprowadzona na platformie iTEC/iSIM zintegrowanej z systemem komunikacji głosowej oraz łączem danych CPDLC.
Kolejna faza – Madryt i testy QNH
Jesienią planowana jest druga część walidacji, która odbędzie się w Madrycie i będzie dotyczyła lokalnego ciśnienia atmosferycznego jako czynnika wpływającego na trajektorie lotu. Analiza danych z warszawskich testów, którą przygotowuje obecnie zespół Indra w Hiszpanii, posłuży do oceny efektywności wdrażanych rozwiązań.
Polski wkład w cyfrową przestrzeń powietrzną Europy
ICM UW w projekcie SESAR ATC-TBO odpowiada za rozwój komponentów wspierających automatyzację planowania sektorowego oraz zarządzanie separacją w oparciu o precyzyjne przewidywanie trajektorii. To już kolejna inicjatywa w ramach SESAR Joint Undertaking z udziałem polskiego środowiska naukowego, która wzmacnia pozycję Polski w cyfrowej transformacji europejskiej przestrzeni powietrznej.
Projekt SESAR ATC-TBO jest współfinansowany ze środków programu Horyzont Europa na podstawie Umowy Grantowej nr 101114808.
Źródło informacji: PAŻP / redag. Aviation24.pl