fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Zatrzymana w lubelskim KAS przesyłka z oponami do samolotów
Zatrzymana w lubelskim KAS przesyłka z oponami do samolotów - Foto: KAS Lublin

Funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej z Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego zatrzymali transport 5 ton opon przeznaczonych do cywilnych samolotów Boeing. Do ujawnienia doszło na przejściu granicznym w Koroszczynie podczas kontroli ciężarówki, która miała przewozić opony do autobusów i samochodów ciężarowych.

W rzeczywistości ładunek zawierał specjalistyczne opony lotnicze, których przewóz przez terytorium Białorusi i Rosji jest objęty zakazem na podstawie przepisów sankcyjnych Unii Europejskiej. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady (UE) nr 833/2014 oraz Rozporządzeniem Rady (WE) nr 765/2006, taki tranzyt jest zabroniony w związku z udziałem Rosji i Białorusi po agresji na Ukrainę oraz działaniami destabilizującymi sytuację w regionie.

Towar nadany został przez firmę z Hiszpanii, a jego odbiorcą miała być firma z Azerbejdżanu. W dokumentach celnych widniała błędna deklaracja – jako opony do pojazdów drogowych. Rzeczywista zawartość ładunku została ujawniona w wyniku szczegółowej kontroli przeprowadzonej przez służby KAS.

W związku z próbą obejścia przepisów celnych i sankcyjnych wszczęto postępowanie karne skarbowe. Towar został zatrzymany, a dalsze czynności wyjaśniające prowadzi Lubelski Urząd Celno-Skarbowy.

W przypadku ujawnienia naruszenia unijnych sankcji z udziałem podmiotów zagranicznych, służby celno-skarbowe mogą skorzystać z mechanizmów współpracy międzynarodowej. W pierwszej kolejności informacje o naruszeniu są przekazywane do odpowiednich instytucji unijnych oraz krajowych organów ścigania. W przypadku Hiszpanii będzie to hiszpański organ celny oraz prokuratura.

Organy te mogą wszcząć własne postępowania wobec firmy, która nadała towar, a która dopuściła się fałszywej deklaracji lub próby obejścia sankcji. W szczególnych przypadkach możliwe jest również wystąpienie z wnioskiem o pomoc prawną w ramach unijnych mechanizmów współpracy sądowej (np. Eurojust) lub za pośrednictwem sieci wymiany informacji celnych (np. OLAF – Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych).

Jeżeli w toku dochodzenia zostanie udowodnione, że hiszpański nadawca świadomie próbował obejść przepisy, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej lub administracyjnej w swoim kraju. Dodatkowo, może również zostać wpisany na listę podmiotów objętych sankcjami.

Źródła informacji: KAS Lublin, OLAF, Eurojust / redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User