Przeznaczony do obserwacji Ziemi satelita Sentinel-6A przechodzi właśnie sprawdzian odporności na hałas. W specjalnej komorze w Space Test Center Industrieanlagen-Betriebsgesellschaft mbH (IABG) w Ottobrunn, koło Monachium inżynierowie kosmicznego działu Airbusa bombardują go dźwiękiem, symulując falę hałasu, której satelita - zbudowany na potrzeby europejskiego program ochrony środowiska i bezpieczeństwa Copernicus - będzie musiał sprostać podczas startu rakiety wynoszącej go na orbitę.
Komora badawcza ma powierzchnię około 100 m˛ i jest wyposażona w ogromne głośniki. Na czas testów jest hermetycznie zamykana. Weryfikacja składa się z czterech 60-sekundowych uderzeń dźwięku, emitowanych w kierunku satelity z rosnącą intensywnością. W szczytowym momencie Sentinel-6A zostanie poddany działaniu hałasu o sile 140 decybeli (dB). Dla porównania, dźwięk o natężeniu 50 dB jest dla ludzkiego ucha przyjemny, przy około 100 dB zaczyna sprawiać dyskomfort, a przy 120 dB staje się bolesny. Młoty pneumatyczne lub piły łańcuchowe wytwarzają hałas o natężeniu 110 dB. Wzrost o 10 dB oznacza podwojenie postrzeganej głośności.
Copernicus Sentinel-6 to misja szykowana z myślą o wykonywaniu pomiarów oceanów w ciągu następnej dekady. Sentinel-6 został wyposażony w wysokościomierz radarowy, który zapewni precyzyjne i terminowe obserwacje powierzchni mórz w skali globalnej. Informacje te są niezbędne do monitorowania zmian poziomu wód, kluczowego wskaźnika zmian ziemskiego klimatu. Są również niezbędne dla badań oceanograficznych. Potrafiąc odwzorować do 95% powierzchni ziemskich oceanów (niepokrytych lodem) w ciągu 10 dni, Sentinel-6 dostarczy naukowcom i służbom dbającym o bezpieczeństwo żeglugi istotne informacje na temat prądów oceanicznych, prędkości wiatru i wysokości fali.
Pod kierownictwem firmy Airbus dla europejskiego programu Copernicus, monitorującego środowisko naturalne i sytuację bezpieczeństwa, powstaną dwa satelity Sentinel-6. Choć misja Copernicus odbywa się pod auspicjami Unii Europejskiej, satelity Sentinel-6 są budowane również dzięki międzynarodowej współpracy z agencjami ESA, NASA, NOAA i EUMETSAT.
W listopadzie 2020 r. Sentinel-6A jako pierwszy z pary satelitów Sentinel-6 zacznie monitorować powierzchnię oceanów, kontynuując zadanie rozpoczęte w 1992 r. Oczekuje się, że Sentinel-6B zostanie wyniesiony na orbitę wokółziemską w 2025 r.
Konstrukcja satelitów Sentinel-6 bazuje na doświadczeniach z projektowania i produkcji serii satelitów topografii oceanicznej Jason oraz z misji ESA CryoSat-2 i Sentinel-2, a także GRACE, które również zostały wyprodukowane pod kierownictwem przemysłowym Airbusa.
Źródło informacji: Airbus