fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl 

Zdjęcie ilustracyjne - Foto: The Exploration Company
Zdjęcie ilustracyjne - Foto: The Exploration Company

Przestrzeń kosmiczna jeszcze nigdy nie była bardziej ekscytująca. W XX wieku, dzięki bezprecedensowym osiągnięciom inżynieryjnym, ludzkość zaczęła eksplorację kosmosu. Dziś, w XXI wieku, trwa nowy wyścig kosmiczny ale tym razem bierze w nim udział cały świat.

W ciągu ostatnich dekad obserwujemy niebywały postęp technologiczny i prowadzimy dyskusje związane z eksploracją kosmosu: od turystyki kosmicznej po temat kolonizacji Marsa. W wyniku badań i rozwoju programów kosmicznych powstało już wiele technologii ratujących życie i poprawiających jego jakość. Warto wymienić choćby: nawigację GPS, piankę z pamięcią kształtu (ang. memory foam), diody LED, czujniki tlenku węgla, ogniwa paliwowe czy konstrukcje z izolacją termiczną. Wszystkie te rozwiązania powstały podczas opracowywania technologii na potrzeby przemysłu kosmicznego.

Era nowego przemysłu kosmicznego (new space) oferuje możliwości dla rozwoju inżynierii, biznesu, a także instytucji edukacyjnych. Przestrzeń kosmiczna nigdy nie wydawała się bardziej dostępna, ekscytująca i obfitująca w możliwości realizowania zróżnicowanych projektów.

Era new space bazuje na narzędziach pozwalających na cyfrową transformację. Przykładem takiego rozwiązania jest platforma 3DEXPERIENCE od Dassault Systèmes, która umożliwia tworzenie wirtualnych bliźniaków produktów, fabryk, a nawet Ziemi. Platforma oferuje oprogramowanie, którego przedsiębiorstwa i start-upy potrzebują do zrównoważonego projektowania, symulacji, testowania i produkcji.

Start-upy dołączają do wyścigu kosmicznego

Wśród firm biorących udział w wyścigu new space są m.in. The Exploration Company i deltaVision: start-upy z branży A&D (ang. Aerospace & Defence), posiadające siedziby w Monachium. Pierwszy z nich opracowuje, produkuje i obsługuje modułowe kapsuły kosmiczne wielokrotnego użytku o nazwie Nyx, które odpowiadają na potrzeby stacji kosmicznych wokół Ziemi i Księżyca. Nyx umożliwia szeroki zakres usług w różnego rodzaju misjach, począwszy od zaopatrywania stacji kosmicznych i powrotu na Ziemię, poprzez sześciomiesięczne loty wokół Ziemi, aż po lądowanie na Księżycu.

The Exploration Company jest zaangażowana w demokratyzację dostępu do przestrzeni kosmicznej i sprawia, że jest ona bardziej dostępna dla firm spoza branży A&D. Umożliwia różnorodnym organizacjom testowanie ich technologii w kosmosie oraz prowadzenie zaawansowanych badań jeszcze przed skalowaniem produkcji na Ziemi. Przykładowo może wspierać przedsiębiorstwa rolnicze w uprawie oraz obserwacji nowych odmian roślin i żywności w warunkach mikrograwitacji. Pozwala to wykształcić większą odporność i potrzebę mniejszego zużycia wody, co z kolei przekłada się na bardziej zrównoważony rozwój planety. Sektor farmaceutyczny, biotechnologiczny i badań medycznych (Pharma, Biotech & Medical Research) może lepiej zrozumieć mikrośrodowiska nowotworów dzięki wykorzystaniu organoidów, a także zwiększyć skuteczność leków poprzez lepsze zrozumienie biologii strukturalnej. Przemysł produkcyjny natomiast planuje opracowywać nowe materiały w warunkach mikrograwitacji.

deltaVision, startup założony w 2022 roku, także przyczynia się do wykorzystania przestrzeni kosmicznej w celach komercyjnych. Opracowuje i produkuje inteligentne systemy zarządzania płynami kriogenicznymi, wspierając klientów w sektorach m.in. new space oraz mobilności wodorowej. Dzięki wykorzystaniu technologii deltaVision samoloty napędzane wodorem będą latać z zachowaniem najwyższych środków bezpieczeństwa przy niskich kosztach utrzymania, stopnie rakiet będą mogły być ponownie wykorzystywane, a statki kosmiczne będą mogły lądować na Księżycu.

Program akceleracyjny dla start-upów

Co łączy obie te firmy? Po pierwsze, deltaVision opracowała dla The Exploration Company przełomowy i szyty na miarę produkt. Chodzi o kompaktowy i ultraprecyzyjny, kriogeniczny zawór regulacyjny, który kontroluje przepływ płynu do silnika pojazdu kosmicznego o nazwie Nyx Moon. Umożliwi on zduszenie silników i płynne lądowanie na Księżycu. W przyszłości deltaVision zamierza sprzedawać ten produkt, w ustandaryzowany sposób, również innym firmom. Na przestrzeni lat The Exploration Company będzie korzystać z aktualizacji i usprawnień produktu, wprowadzanych dla innych firm, dzięki czemu zawsze będzie mieć dostęp do jego najlepszej możliwej wersji.

Obie firmy biorą także udział w 3DEXPERIENCE Lab - programie akceleracyjnym Dassault Systèmes dla start-upów, który pomaga tworzyć i rozwijać przełomowe, innowacyjne rozwiązania. Program oferuje dostęp do platformy 3DEXPERIENCE, wsparcia technicznego i mentoringu. Oprócz zaawansowanych narzędzi projektowych, analityki i raportowania, firmy korzystają także ze zintegrowanego doświadczenia cyfrowego, jako że 3DEXPERIENCE umożliwia przejście od fazy koncepcji do wprowadzenia produktu na rynek w spójnym, wirtualnym środowisku. Dzięki platformie zespół może wspólnie pracować nad projektem w oparciu o jedno źródło danych (z ang. Single Source of Truth). To całkowicie nowe podejście usuwa wewnętrzne silosy spowalniające innowacje i pozwala na symulację perspektywy konsumenta w całym procesie projektowania i opracowywania produktu.


Foto: deltaVision

Chociaż nasza siedziba znajduje się w Monachium, w rzeczywistości nasz team pracuje w różnych lokalizacjach na całym świecie. Platforma 3DEXPERIENCE umożliwia rozproszonemu zespołowi współpracę nad rozwojem produktów w czasie rzeczywistym, co przyspiesza organizację pracy i czyni ją bardziej efektywną - mówi Victor Ertl, Lead Business Development & Marketing w The Exploration Company.

Co więcej, w oparciu o platformę 3DEXPERIENCE, stworzyliśmy wspólną przestrzeń do współpracy między naszymi firmami. Było to dość łatwe do skonfigurowania i dzięki temu możemy udostępniać, w wirtualnym środowisku, makiety naszych produktów zespołowi The Exploration Company. Ułatwia to ścisłą kooperację i wymianę spostrzeżeń - dodaje Alex Plebuch, CEO i współzałożyciel deltaVision.

Pierwszy demonstracyjny lot Nyx został zaplanowany na 2024 rok, a pierwszy oficjalny lot odbędzie się w 2026 roku. Początkowo firma umożliwi misje cargo, w dalszej kolejności - loty załogowe. Przykład obu firm pokazuje, że drzwi do przestrzeni kosmicznej zostały szeroko otwarte. Nie jest już ona obszarem zainteresowania ani wyłączną domeną agencji rządowych, dziś to przestrzeń otwarta także dla biznesu. Od start-upów po uznane firmy lotnicze, wszyscy mają dziś możliwość dostępu do sprzętu i oprogramowania, a możliwość symulowania działania produktów, które kiedyś można było przetestować tylko fizycznie, wyrównuje szanse dla przedsiębiorców.

Autor tekstu: Ireneusz Borowski, Country Manager Poland, Dassault Systèmes