Bell Textron świętował pomyślną dostawę czterech śmigłowców H-1 dla Republiki Czeskiej podczas Dni NATO 2023. Bell dostarczył trzy śmigłowce AH-1Z Viper i jeden UH-1Y Venom w ramach umowy z 2019 r. dotyczącej modernizacji czeskich sił zbrojnych.
Jesteśmy podekscytowani możliwością uczczenia tej wspaniałej okazji, gdy Republika Czeska modernizuje swoją flotę helikopterów powiedział Mike Deslatte, starszy wiceprezes firmy Bell i dyrektor programu H-1. - Nowe platformy H-1 stawiają Republikę Czeską w czołówce technologii śmigłowców bojowych w czasach, gdy bezpieczeństwo liczy się bardziej niż kiedykolwiek.
AH-1Z Viper i UH-1Y Venom to najnowsza generacja dedykowanych wielozadaniowych śmigłowców szturmowych i bojowych firmy Bell. Bell zaprojektował oba samoloty tak, aby zajmowały minimalną powierzchnię logistyczną, zwiększając prędkość operacyjną i zwinność oraz zapewniając siłom zbrojnym większą wszechstronność podczas operacji strategicznych. Bell wraz ze swoim podwykonawcą, Pinnacle Solutions, spółką Akima, zapewnia szkolenie pilotów, szefa załogi i obsługę techniczną, a także wsparcie serwisowe w ramach tych działań w Republice Czeskiej.
Republika Czeska zaprezentowała śmigłowce H-1 podczas Dni NATO. Przed przylotem maszyny wybrana grupa czeskich pilotów, załóg i serwisantów ukończyła praktyczne szkolenie lotnicze pod okiem amerykańskiej piechoty morskiej w HMLAT-303 w bazie piechoty morskiej Pendleton w Kalifornii.
Firmy Bell i Flight Safety International zbudowały i zainstalowały symulator kopułowy AH-1Z w bazie Czeskich Sił Powietrznych w Náměšt, co zapewni większą niezależność w zakresie szkoleń w granicach Republiki Czeskiej.
To początek nowej ery, w której Viper i Venom stanowią kluczowy atut dla obronności i bezpieczeństwa Republiki Czeskiej. - dodał Deslatte.
Bell kontynuuje produkcję pozostałych śmigłowców AH-1Z i UH-1Y w Centrum Montażowym w Amarillo oraz współpracuje z rządami Czech i Stanów Zjednoczonych za pośrednictwem Agencji Zarządzania Kontraktami Obronnymi (DCMA) w celu zorganizowania i harmonogramu dostaw pozostałych maszyn. Oczekuje się, że Czeskie Siły Powietrzne zaczną samodzielnie obsługiwać H-1 pod koniec 2024 roku.
Źródło informacji: Bell