Lot A45051 linii Azimuth, obsługiwany przez samolot Suchoj Superjet 100-95LR, zakończył się groźnym incydentem podczas lądowania na pasie 36R na lotnisku Antalya (AYT) w Turcji. W niedzielę, 24 listopada, samolot napotkał silne turbulencje wynikające z uskoku wiatru przy podchodzeniu do lądowania, co doprowadziło do twardego przyziemienia.
Po uderzeniu w pas startowy doszło do uszkodzenia podwozia, w wyniku czego Suchoj uderzył jednym z silników o powierzchnię pasa, co spowodowało pożar.
Tureckie służby lotniskowe i ratunkowe zareagowały błyskawicznie, czego efektem było szybkie ugaszenie pożaru. Dzięki precyzyjnie przeprowadzonej ewakuacji, wszyscy pasażerowie oraz załoga opuścili pokład samolotu bez obrażeń. Na miejscu pojawili się także lokalni ratownicy medyczni, którzy udzielili pierwszej pomocy według potrzeby.
Fire Panic on Russian Plane at Antalya Airport! 🔥✈️
— AirportIST (@AirportIST) November 24, 2024
A Sukhoi Superjet 100 type passenger plane belonging to the Russian airline Azimuth encountered a serious accident during its landing at Antalya Airport. It was reported that the plane leaked fuel as a result of its left engine… pic.twitter.com/s86v16jHpC
Linia lotnicza Azimuth w swoim oficjalnym oświadczeniu potwierdziła, że podczas podejścia do lądowania maszyna doświadczyła przemieszczających się mas powietrza, co jest określane jako windshear. Zjawisko to jest uznawane za jedno z najniebezpieczniejszych, mogących wystąpić w fazie lądowania, ponieważ gwałtowne zmiany prędkości i kierunku wiatru mogą wpłynąć na stateczność samolotu.
Aktualnie trwa dochodzenie mające na celu dokładne wyjaśnienie przyczyn tego wypadku. Eksperci badają zarówno zapisy z czarnych skrzynek, jak i stan techniczny samolotu oraz warunki atmosferyczne panujące w momencie zdarzenia.
To nie pierwszy taki przypadek z udziałem tego modelu samolotu. 5 maja 2019 roku, samolot Sukhoi Superjet 100 linii Aeroflot zapalił się na lotnisku Szeremietiewo w Moskwie. Podczas awaryjnego lądowania doszło do pożaru, w wyniku którego zginęło 41 osób z 78 obecnych na pokładzie.
Źródło informacji: flightsafety.org, airportIST, aviation24.pl