Minął już rok od momentu, kiedy Norse Atlantic Airways zapisały się na kartach historii, jako pierwsza linia lotnicza, której Dreamliner wylądował na unikatowym lodowcowym pasie startowym w Troll Airfield na Antarktydzie. W tym tygodniu odbył się drugi udany lot czarterowy mającego na celu wsparcie badań naukowych na tym odległym kontynencie.
15 listopada 2024 roku, o godzinie 10:55 czasu lokalnego, Boeing 787 Dreamliner linii Norse Atlantic, o numerze rejestracyjnym LN-FNC, znany jako "Everglades", pomyślnie wylądował z ładunkiem 10,5 ton sprzętu badawczego oraz zespołem naukowców Norweskiego Instytutu Polarnego i Aircontact. Trasa podróży obejmowała lot z Oslo do Cape Town, następnie do Troll Airfield, po czym powrót tą samą drogą, co w zeszłorocznym historycznym locie.
Norse Atlantic planuje w sumie cztery loty czarterowe na Antarktydę, dedykowane wsparciu badań naukowych.
„Nasze ponowne lądowanie na Antarktydzie z Dreamlinerem potwierdza zdolność Norse Atlantic do realizacji skomplikowanych operacji logistycznych. Jesteśmy dumni, mogąc pokazać możliwości i efektywność naszego samolotu, oraz doskonałość operacyjną naszego zespołu czarterowego. Od precyzyjnego planowania po dokładne wykonanie, demonstrujemy naszą rolę jako zaufany partner w misjach do nawet najbardziej odległych miejsc” – powiedziała Mette Birkedahl, Dyrektor Czarteru i ACMI w Norse Atlantic Airways.
John Guldahl, Dyrektor ds. Operacji i Logistyki w Norweskim Instytucie Polarnym, podkreślił znaczenie kolejnego lądowania dużego samolotu na Antarktydzie: - „To otwiera nowe możliwości logistyczne w Troll, umożliwiając transport większej ilości ładunku i większej liczby osób w jednym locie, co dodatkowo wzmocni norweskie badania na Antarktydzie”.
Daniel Carey, przedstawiciel Aircontact, jednej z najstarszych agencji lotniczych na świecie, podkreślił znaczenie zaangażowania cywilnych władz lotniczych w zapewnienie jakości i bezpieczeństwa operacji: - „Posiadanie Norse Atlantic Airways z B787-900 jako atut w operacjach do Troll wspierających Norweski Instytut Polarny, jest unikalną wartością, z uwagi na brak konieczności tankowania i pojemność transportową, jaką oferuje B787-900."
Źródło informacji: Mater. pras. Norse Atlantic / modyf. Aviation24.pl