Airbus Poland i firma Draco Aircraft podpisały umowę, która umożliwi Draco Aircraft budowę w Polsce samolotu HyperSTOL nowej generacji o nazwie „Draco”, opartego na konstrukcji dawnej Wilgi.
Airbus Poland przekaże prawa własności intelektualnej do „Wilgi”, czteromiejscowego samolotu wielozadaniowego produkowanego przez PZL-Okęcie w latach 1967-2008. Draco stanie się mocniejszą wersją Wilgi, a samolot będzie w pełni certyfikowany zarówno przez Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA), jak i Federalną Administrację Lotnictwa USA (FAA). Draco posiada unikalne cechy, takie jak możliwość krótkiego startu i lądowania (HyperSTOL): tylko 30 metrów do startu i 25 metrów do lądowania, na dowolnej powierzchni, bez konieczności posiadania betonowego pasa startowego. Draco zabierze na pokład 3 pasażerów, oferując luksusowe wnętrze kabiny oraz wszystkie funkcje bezpieczeństwa.
Firma Draco Aircraft powstała, aby wprowadzić na rynek certyfikowaną wersję wizjonerskiej koncepcji Draco Mike'a Pateya, który entuzjastycznie autoryzował wykorzystanie swojego projektu. Spółka Draco Aircraft została założona przez Johannesa von Thaddena, byłego Prezesa Zarządu Airbus Poland, który wraz z zespołem partnerów i projektantów wprowadzi ten rewolucyjny samolot na rynek. Były szef działu projektowego Wilgi w Airbus Poland Tomasz Wolf, wniesie swoje doświadczenie jako główny doradca ds. inżynierii i projektowania, zapewniając płynny transfer know-how i budowę zespołu projektowego oraz inżynieryjnego Draco Aircraft.
„Draco zostanie zaprojektowany i zbudowany w Polsce, ale będzie dostępny dla klientów na całym świecie”, potwierdził Johannes von Thadden.
Prezes Zarządu Airbus Poland, Javier Medina: „Nasza współpraca z Draco Aircraft pozwoli kontynuować dumną historię Wilgi. Airbus Poland nie tylko przekaże prawa własności intelektualnej, certyfikat typu oraz oprzyrządowanie, ale także wesprze Draco Aircraft usługami projektowymi wymaganymi przez EASA do czasu, kiedy Draco Aircraft nie certyfikuje własnej organizacji projektowej”.
„Dzięki podpisaniu tej umowy możemy teraz skoncentrować się na poszukiwaniu inwestorów, budowaniu zdolności projektowych i produkcyjnych w Polsce oraz docieraniu do klientów. Z niecierpliwością czekamy na rozpoczęcie prac. Draco będzie dostępny w kilku wersjach: najpierw jako samolot dla klientów prywatnych, następnie wersja dla klientów publicznych do celów zapewnienia bezpieczeństwa, np. do kontroli granicznej. Na kolejnym etapie powstanie samolot z napędem elektrycznym i wreszcie wersja na potrzeby wojskowe. „Draco„ stanie się całą rodziną samolotów odpowiadającą na różne potrzeby” - podsumowuje Johannes von Thadden.
Źródło informacji: Airbus Polska / modyf. Aviation24.pl