fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Magazyn energii na lotnisku w Kopenhadze - Foto: CPH Press
Magazyn energii na lotnisku w Kopenhadze - Foto: CPH Press

Jako jedno z pierwszych lotnisk w Europie, lotnisko w Kopenhadze posiada zainstalowaną baterię do magazynowania "zielonej" energii. Na lotniskach przyszłości kluczowa staje się możliwość magazynowania energii słonecznej i wiatrowej w celu ograniczenia emisji i osiągnięcia celu, jakim jest zerowa eksploatacja netto. Magazynowanie energii w bateriach jest częścią rozwiązania.

Choć uzyskanie zgody na eksploatację systemu baterii w krytycznej infrastrukturze lotniska jest wyzwaniem, już wkrótce na lotnisku w Kopenhadze zacznie działać duża bateria – jedna z pierwszych baterii na europejskim lotnisku. 

„Cieszymy się, że udało nam się zainstalować akumulator na lotnisku w Kopenhadze. To ważny krok w kierunku bardziej zrównoważonych operacji na lotnisku. Teraz musimy rozpocząć testowanie różnych scenariuszy i znaleźć najlepsze rozwiązanie w zakresie magazynowania energii na lotnisku, które będziemy mogli wtedy dalej rozwijać się na szerszą skalę” – mówi Maria Skotte, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju na lotnisku w Kopenhadze. 

Za systemem zarządzania energią, który będzie wykorzystywany do zasilania baterii na lotnisku, stoi Hybrid Greentech. Wymaga to również środków bezpieczeństwa. 

„System sterowania dostarczony przez Hybrid Greentech został przetestowany pod kątem funkcjonalności i niezawodności operacyjnej w naszym EnergyFlexLab. W ten sposób przetestowaliśmy zarządzanie w bezpiecznym środowisku, zmniejszając ryzyko wystąpienia niedoskonałości w krytycznej infrastrukturze lotniska” – mówi Lars Overgaard. 

Inteligentne zarządzanie infrastrukturą krytyczną ma kluczowe znaczenie dla wspierania zielonej transformacji lotniska w Kopenhadze. 

Dzięki systemowi zarządzania Hybrid Greentech lotnisko w Kopenhadze będzie wiedziało, kiedy najkorzystniejsze jest magazynowanie energii bezpośrednio z energii słonecznej wytwarzanej przez liczne panele słoneczne znajdujące się na lotnisku, a kiedy ma sens ładowanie akumulatora zieloną energią z sieci. 

„Dzięki naszej zaawansowanej kontroli system akumulatorów na lotnisku będzie współdziałał ze stacjami ładowania i innymi obiektami. Łączy to w sobie redukcję emisji CO2 przez lotnisko z pośrednim wkładem w cały system energetyczny poprzez tak zwane usługi systemowe, które szybko interweniują, gdy sieć ulegnie uszkodzeniu. zakłóceń” – mówi Christoffer Greisen, dyrektor operacyjny Hybrid Greentech i kontynuuje: - „Projekt ALIGHT pozwala nam podnieść poprzeczkę i pokazać, jak te funkcje oparte na chmurze mogą działać w połączeniu z bezpiecznymi systemami stosowanymi w infrastrukturze krytycznej”. 

W przypadku lotniska w Kopenhadze ważne jest inteligentne zarządzanie, które może zapewnić optymalne wykorzystanie zielonej energii poprzez magazynowanie energii w akumulatorach. 

„W związku z 1350 nowymi stacjami ładowania samochodów elektrycznych, które w nadchodzących latach na lotnisku w Kopenhadze będzie posiadać, kluczowe znaczenie ma wykorzystanie technologii akumulatorów i budowanie doświadczeń w oparciu o wiele dostępnych możliwości” – mówi Maria Skotte.

Prace mające na celu utorowanie drogi dla systemów akumulatorów i inteligentnego zarządzania energią na lotnisku są częścią unijnego projektu ALIGHT, którego port lotniczy w Kopenhadze przoduje jako flagowy port lotniczy. Celem projektu jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób elektryfikacja i różne źródła energii mogą stać się częścią konfiguracji lotniska przyszłości, w którym zarówno samoloty, pojazdy, jak i budynki będą zasilane w 100% energią odnawialną. 

W ramach projektu oceniony zostanie także potencjał skalowania dla branży, w której przyszła infrastruktura musi być w stanie pomieścić więcej niż obecnie. 

„To naprawdę ekscytujący projekt, w który się angażujemy. Będzie to ogromna korzyść, jeśli uda nam się mądrzej kontrolować zużycie energii na lotnisku. Oznacza to nie tylko zmniejszenie kosztów energii elektrycznej, ale, co ważniejsze, zmniejszenie poziomu emisji CO2.”  - mówi Maria Skotte, wiceprezes ds. zrównoważonego rozwoju na lotnisku w Kopenhadze. 

Różne działania demonstracyjne i eksperymenty z baterią będą prowadzone do końca 2025 r., podczas których doświadczenia i wiedza będą stale gromadzone i udostępniane innym portom lotniczym.

Źródło informacji: CPH Press

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User