Dzisiaj o godzinie 17:47 czasu lokalnego, w Japonii na tokijskim lotnisku Haneda, samolot pasażerski Airbus A350-941 Japan Airlines z 367 pasażerami na pokładzie, w trakcie lądowania zderzył się z samolotem należącym do japońskiej straży przybrzeżnej DHC-8-315Q.
W wyniku zderzenia i pożaru, samolot DHC-8 został doszczętnie zniszczony. Na jego pokładzie przebywało 6 członków załogi. Pięciu z nich zginęło na miejscu, jedna osoba (wg. różnych źródeł) kapitan został ciężko ranny.
Samolot A350-900 po zderzeniu kontynuował hamowanie z płonącą jedną stroną. Na chwilę obecną wiemy, że mogły to być silnik i elementy skrzydła, które zapaliły się w wyniku uszkodzeń i wycieku paliwa.
Tuż po zatrzymaniu samolotu nastąpiła, jak to określają media - wzorowa i błyskawiczna ewakuacja pasażerów oraz załogi. 17 pasażerów doznało lekkich uszkodzeń ciała. Konstrukcja Airbusa okazała się dosyć odporna na ogień, ponieważ zatrzymała go na czas pozwalający na ewakuację. Dopiero po przeprowadzonej akcji w wyniku pożaru praktycznie cały kadłub został "strawiony" przez ogień.
🇯🇵 Un avion de Japan Airlines est entré en collision avec un avion de la garde côtière, provoquant un incendie. Des scènes perturbantes ont montré les passagers s'échapper de l'avion en feu.#actualité #news #japon #JapanAirlines #avion #aeroport #drame #accident #Japan #Tokyo pic.twitter.com/Cs6gTTqMZl
— Fposte (@Fposte_) January 2, 2024
Władze lotniska, linii lotniczej i producenta na razie nie chcą się wypowiadać na temat przyczyn wypadku. Pojawiają się spekulacje i pierwsze teorie. Jak wiemy, w przypadku takich zdarzeń i katastrof lotniczych, przyczyną wypadku jest splot kilku niefortunnych zdarzeń (błąd ludzki, niedoskonałe procedury, pogoda, awarie, złe przeszkolenie itd..). W tym przypadku mówi się o braku identyfikatora ADS-B na pokładzie mniejszego samolotu, który pokazuje swoją lokalizację innym, czyli po prostu buduje świadomość sytuacyjną dla uczestników ruchu lotniczego i kontroli ruchu lotniczego (taki wątek pojawił się w artykule Sky News). To jedna z przyczyn ... wiemy na pewno, że Dash-8 nie powinien się znaleźć w tym miejscu. Wiemy natomiast z historii lotnictwa, że przyczyny takich wypadków potrafią być złożone.
【被災地支援物資輸送の海保機 爆発炎上】
— 事件速報 (@tokyoaccident) January 2, 2024
ーー羽田空港でJAL機と衝突 5人死亡ーー
羽田空港でJAL機と海保の機体が衝突し、両機が炎上しています。JAL機の乗客は全員脱出したものの、海保機の乗員6人のうち5人が死亡、機長が重傷です。#飛行機事故 #航空機事故 #地震の次pic.twitter.com/PlFEjsrHlH
【羽田空港で飛行機事故 飛行機炎上】
— 事件速報 (@tokyoaccident) January 2, 2024
ーー海保の機体と日本航空の機体 衝突ーー
羽田空港で海上保安庁の機体とA350型のJAL機が衝突しています。367人の乗客は全員脱出しましたが、海保の機体の搭乗員5人が安否不明となっています。#航空機事故 #火災 #乗客無事 #地震の次pic.twitter.com/UhheZEC2Yq
Airbus w komunikacie prasowym napisał: - "Airbus z przykrością potwierdza, że samolot A350-900 obsługiwany przez Japan Airlines uległ wypadkowi podczas lotu #JAL516 z lotniska Sapporo New Chitose do międzynarodowego lotniska Haneda wkrótce po godzinie 17:47 (czasu lokalnego) w dniu 2 stycznia 2024 r. Wszystkich 367 pasażerów i z samolotu ewakuowano 12 członków załogi.
A350 zderzył się z samolotem DHC-8 podczas lądowania w Haneda. Władze japońskie potwierdziły, że niestety pięć z sześciu osób znajdujących się na pokładzie DHC-8 nie przeżyło. Dokładne okoliczności zdarzenia nie są jeszcze znane.
Samolotem biorącym udział w wypadku, zarejestrowanym pod numerem JA13XJ, był MSN 538, dostarczony z linii produkcyjnej Japan Airlines w dniu 10 listopada 2021 roku. Napędzany był silnikami Rolls-Royce Trent XWB.
Zgodnie z zaleceniami Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), zawartymi w załączniku 13, Airbus zapewni pomoc techniczną francuskiemu Bureau d'Enquêtes et d'Analyses (BEA) oraz Japońskiej Radzie Bezpieczeństwa Transportu (JTSB) odpowiedzialnej za dochodzenie. W tym celu Airbus wysyła obecnie zespół specjalistów do pomocy władzom.
Dalsze aktualizacje zostaną udostępnione, gdy tylko dostępne będą skonsolidowane informacje i firma Airbus uzyska zgodę na ich publikację.
Nasze obawy i współczucie kierujemy do rodzin, przyjaciół i bliskich dotkniętych wypadkiem."
Źródło informacji: Airbus, Sky News, aviation-safety.net, aviation24.pl