fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl 

Przybycie kadłuba pierwszego Galileo G2 do "cleanroomu" we Friedrichshafen ©Airbus
Przybycie kadłuba pierwszego Galileo G2 do "cleanroomu" we Friedrichshafen ©Airbus

Wraz z przybyciem pierwszego kadłuba z zakładu Beyond Gravity w Zurychu w fabryce Airbusa w Friedrichshafen w Niemczech ruszyła produkcja sześciu satelitów Galileo drugiej generacji (G2). Po wstępnym przygotowaniu panele konstrukcji tworzące kadłub zostaną wysłane do innych zakładów Airbusa w celu ukompletowania w niezbędne instalacje, po czym wrócą do Friedrichshafen na ostateczną integrację i testy. Wystrzelenie satelitów Galileo G2 zaplanowano na najbliższe lata zgodnie z harmonogramem umożliwiającym wstępną ocenę prawidłowości działania systemu G2.

Jean-Marc Nasr, dyrektor działu systemów kosmicznych w Airbusie, powiedział: „Po zakończeniu fazy projektowania zaczynamy obecnie produkcję satelitów Galileo G2. Nasze zespoły w Friedrichshafen współpracują z inżynierami z całej Europy, aby dotrzymać napiętego harmonogramu i sfinalizować prace nad tymi wyrafinowanymi satelitami, które udoskonalą globalny system pozycjonowania Galileo, otwierając jeszcze więcej możliwości dla usług świadczonych na Ziemi”.

Aby dotrzymać napiętego kalendarza dostawy - wszystkie sześć satelitów ma być przekazane w czasie krótszym niż dwa lata - menadżerowie Airbusa opracowali skoordynowany program produkcyjny wykorzystujący moce przerobowe 5 zakładów, w tym w Backnang (koło Stuttgartu), Friedrichshafen, w Madrycie, Ottobrunn (okolice Monachium) i Tuluzie. Druga konstrukcja kadłuba ma przybyć do Friedrichshafen na początku 2024 r., a trzecia pod koniec przyszłego roku. Modułowe podejście Airbusa do produkcji satelitów G2 zakłada równoległą produkcję trzech statków kosmicznych w tym samym czasie. Satelity G2 otrzymają ulepszone anteny, które poprawią dokładność europejskiego globalnego systemu nawigacji satelitarnej. Statek kosmiczny, wyposażony po raz pierwszy w napęd elektryczny i anteny nawigacyjne o większej mocy, pomieści także w pełni cyfrową aparaturę, którą można łatwo rekonfigurować na orbicie, umożliwiając skuteczne reagowanie na zmieniające się potrzeby użytkowników.

Dyrektor ds. systemów nawigacji w Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), Javier Benedicto, powiedział: „Uruchomienie produkcji satelitów G2 stanowi świadectwo możliwości i zaangażowania europejskiego przemysłu oraz potwierdza rolę ESA w doskonaleniu nawigacji satelitarnej. System Galileo, dzięki programowi UE, będzie nadal służyć obywatelom Europy i świata”.

Dwutonowe satelity, zaprojektowane przez inżynierów Airbusa na bazie doświadczeń z niezawodnymi satelitami telekomunikacyjnymi Eurostar, otrzymają sześć (a nie cztery) ulepszonych zegarów atomowych oraz łącza wymiany danych między satelitami, umożliwiające im komunikowanie się i wzajemne testowanie. Ma to zapewnić użytkownikom na całym świecie precyzyjne pozycjonowanie w skali decymetrowej. Satelitami będzie można sterować ze zwiększoną szybkością transmisji danych do i z ziemi. Pojazdy satelitarne wyposażone zostaną w zaawansowane mechanizmy zabezpieczające przed zakłócaniem i fałszowaniem w celu ochrony sygnałów Galileo. Będą działać na orbicie przez 15 lat.

Faza pełnej zdolności operacyjnej programu Galileo jest zarządzana i finansowana przez Unię Europejską. Komisja Europejska i ESA podpisały umowę, na mocy której ESA pełni w imieniu Komisji rolę głównego organu projektowego. Poglądy wyrażone w niniejszym komunikacie prasowym nie mogą w żadnym wypadku być traktowane jako odzwierciedlające opinię Unii Europejskiej i/lub ESA. „Galileo” jest zarejestrowany jako znak towarowy w bazie danych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (nr 002742237).

Źródło informacji: Airbus Defance & Space

No comments

Leave your comment

In reply to Some User