fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

W projekcie Airbusa wykorzystano Lidar – połączenie lasera i teleskopu/sensora optycznego / Foto: Materiały prasowe Airbus
W projekcie Airbusa wykorzystano Lidar – połączenie lasera i teleskopu/sensora optycznego / Foto: Materiały prasowe Airbus

W projekcie o kryptonimie Vertex pracownicy Airbusa zweryfikowali z pomyślnymi rezultatami nowy, uproszczony interfejs człowiek-maszyna (HMI) wraz z zaawansowanymi funkcjami automatyzacji. Technologie, opracowane przez inżynierów start-upu Airbus UpNext, pozwalają na sterowanie śmigłowcem za pomocą tabletu z ekranem dotykowym; mają na celu uproszczenie przygotowania lotu i zarządzania nim, zmniejszenie obciążenia pilotów pracą i dalsze zwiększenie bezpieczeństwa lotu.

Podczas godzinnego lotu testowego śmigłowiec-laboratorium FlightLab Airbus Helicopters działał w pełni automatycznie od fazy uruchomienia silnika, przez kołowanie, start, przelot według wcześniej określonej trasy po, podejście do lądowiska i lądowanie. Pilot monitorował działanie systemu, potrafiącego wykryć nieprzewidziane przeszkody i automatycznie wybrać bezpieczny kurs. W razie potrzeby za pomocą tabletu z łatwością mógł obejść sterowanie autonomiczne i później wznowić lot w tym trybie. Próby w locie odbywały się od 27 października do 22 listopada w zakładzie Airbus Helicopters w Marignane, we Francji.

„Udany w pełni autonomiczny lot od startu do lądowania to wielki krok w kierunku zmniejszenia obciążenia pilota pracą i uproszczenia interfejsu HMI, który zespół Airbus Urban Air Mobility zamierza wdrożyć w CityAirbus NextGen. Nasze rozwiązanie, dzięki zastosowaniu lidarów* dostarczających informacji o terenie, może też znaleźć szybko zastosowanie w śmigłowcach wykonujących loty na małych wysokościach w pobliżu przeszkód”, powiedział Michael Augello, dyrektor generalny Airbus UpNext.

Airbus Helicopters będzie udoskonalać różne technologie, z których składa się Vertex: czujniki wizyjne, algorytmy służące tworzeniu świadomości sytuacyjnej i wykrywaniu przeszkód, układ fly-by-wire dla ulepszonego autopilota oraz zaawansowany interfejs człowiek-maszyna – w postaci ekranu dotykowego i wyświetlacza noszonego na głowie, umożliwiającego monitorowanie i sterowanie wiropłatem w locie.

Źródło informacji: Airbus

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User