fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl 

Zdjęcie ilustracyjne/poglądowe - Foto: Pixabay License
Zdjęcie ilustracyjne/poglądowe - Foto: Pixabay License

Jak informuje na swojej oficjalnej stronie Wywiad Wojskowy Ukrainy, w wyniku udanej złożonej operacji specjalnej w cyberprzestrzeni pozyskano dużą ilość tajnych dokumentów jednostki strukturalnej Ministerstwa Transportu Rosji – Federalnej Agencji Transportu Lotniczego.

Wyżej wymieniona agencja odpowiada za bezpieczeństwo lotów i rejestruje wszystkie sytuacje awaryjne podczas eksploatacji rosyjskiego lotnictwa.

Dane uzyskane w wyniku włamań i penetracji systemów informatycznych przez ukraiński wywiad, miałyby obejmować zestawienie codziennych raportów Rosaviation dla całej Federacji Rosyjskiej od ponad półtora roku.

Czego możemy się dowiedzieć z pozyskanych raportów?

W styczniu 2023 roku w rosyjskim lotnictwie cywilnym odnotowano 185 wypadków. Około jedna trzecia z nich została sklasyfikowana jako zdarzenia o różnym stopniu zagrożenia. Liderem był tutaj rosyjski samolot krótkiego zasięgu „Suchoj Superjet” – 34 przypadki awaryjne.
W pierwszych 9 miesiącach 2023 roku w Rosji odnotowano 150 przypadków awarii samolotów. W tym samym okresie 2022 roku odnotowano 50 takich zdarzeń. Oznacza to, że ryzyko bezpieczeństwa związane z lataniem w Rosji wzrosło trzykrotnie. Silniki i podwozie, a także inne ważne elementy, takie jak układy hydrauliczne, klapy i oprogramowanie, pozostają najważniejszymi kwestiami w rosyjskim lotnictwie.

Jak pisze Ukraiński Wywiad Wojskowy, ze względu na brak mocy i specjalistów Moskwa stara się przekierować obsługę techniczną samolotów do Iranu, gdzie wykonywane są remonty bez odpowiednich certyfikatów.

Według stanu na marzec 2022 r. Rosja posiadała około 820 cywilnych samolotów produkcji zagranicznej. I choć w tamtym czasie tylko do 10% z nich przeszło niecertyfikowaną konserwację z użyciem nieoryginalnych i certyfikowanych części zamiennych, dziś niemal 70% floty zostało poddanych takiemu „serwisowi”.

Co jeszcze wynika z pozyskanych raportów? Dotkliwy brak części zamiennych doprowadził w Rosji do tak zwanego „kanibalizmu lotniczego”, polegającego na demontażu niektórych samolotów w celu naprawy innych.

Większość samolotów An-2 nie jest obecnie w stanie wystartować z ziemi, ponieważ ich silniki zostały wyprodukowane w Polsce, ale ich dostawy zostały wstrzymane ze względu na sankcje.

Tylko w styczniu 2023 roku wśród 220 samolotów Airbusa w Rosji odnotowano 19 różnych awarii. W szczególności 17 przypadków zadymienia zarejestrowano w 9 samolotach eksploatowanych przez Aerofłot.

Spośród 230 samolotów Boeing eksploatowanych w Rosji odnotowano 33 awarie techniczne różnych systemów samolotów.
Co siódmy brazylijski Embraer nie sprostał warunkom eksploatacji w Rosji, a we flocie rosyjskiej jest ich 21.

We wrześniu 2022 roku Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oznaczyła Rosję na czerwono, wraz z Liberią i Bhutanem, co wskazuje na wyjątkowo wysokie ryzyko dla bezpieczeństwa lotów.

Analiza charakteru zdarzeń lotniczych z uzyskanych dokumentów wskazuje, że szereg uszkodzeń, zwłaszcza związanych z silnikami, podwoziem i mechaniką skrzydeł, ma charakter systemowy. Tendencja wskazuje, że sektor lotnictwa cywilnego w Rosji znajduje się w strefie poważnych kłopotów, obarczonych wysokim ryzykiem gwałtownego załamania.

Rzeczywistość ta jest bezpośrednią konsekwencją sankcji nałożonych na Rosję po ataku na Ukrainę.

Źródło informacji: gur.gov.ua, redag. aviation24.pl

No comments

Leave your comment

In reply to Some User