fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Wizja samolotu bojowego Tempest - Foto: gov.uk / Crown copyright
Wizja samolotu bojowego Tempest - Foto: gov.uk / Crown copyright

Inżynierowie z wiodących brytyjskich firm przemysłu lotniczego wojskowego ujawnili więcej szczegółów dotyczących prac nad dostarczeniem pierwszego od pokoleń brytyjskiego demonstratora bojowego samolotu.

Eksperci z BAE Systems, Rolls-Royce, Leonardo UK, MBDA oraz Ministerstwa Obrony (MOD) współpracują z szeregiem brytyjskich małych i średnich przedsiębiorstw (SME) w celu opracowania technologii niezbędnych do stworzenia następnej generacji brytyjskiego naddźwiękowego, niewykrywalnego samolotu bojowego o nazwie Tempest.

Demonstrator technologii lotniczych, po raz pierwszy ogłoszony przez brytyjski rząd w lipcu 2022 roku, ma wznieść się w przestworza w ciągu najbliższych czterech lat. Projekt jest tworzony przy użyciu innowacyjnych technik cyfrowych oraz procesów transformacyjnych, połączonych z wiedzą specjalistów z brytyjskiego przemysłu obronnego, który należy do światowej czołówki.

W nowo wybudowanym obiekcie w BAE Systems w miejscowości Warton w hrabstwie Lancashire piloci testowi z BAE Systems, Rolls-Royce oraz Królewskich Sił Powietrznych (RAF) już odbyli ponad 150 godzin symulacji lotów na specjalnie dostosowanym symulatorze demonstratora. Dzięki temu zgromadzono wiele istotnych danych wspierających próby lotnicze.

Po raz pierwszy w historii projektowania samolotów wojskowych inżynierowie BAE Systems wykorzystali automatyczne kodowanie, aby w ciągu kilku dni, a nie tygodni, stworzyć oprogramowanie systemów krytycznych dla bezpieczeństwa. Dzięki temu możliwa była szybka ocena systemów kontroli lotu podczas bardziej złożonych manewrów lotniczych, a symulator gromadził istotne dane dotyczące zachowania i osiągów samolotu, jeszcze przed jego pierwszym lotem.

Inżynierowie przeprowadzają również testy aerodynamiczne silnika, wykorzystując nowe zaawansowane procesy produkcji, aby stworzyć silnik o unikalnym kształcie, który zwalnia powietrze z prędkości naddźwiękowej do poddźwiękowej w miejscu wlotu do silnika. Wlot ma mniej ruchomych części niż tradycyjny projekt myśliwca, co zwiększa jego właściwości stealth. Testy przeprowadzono na terenie zakładu Rolls-Royce w Filton, Bristolu, w tym samym miejscu, gdzie w latach 60. testowany był silnik Concorde Olympus.

Współpracując z brytyjskim specjalistą od systemów ratunkowych, firmą Martin Baker, zespół inżynierów BAE Systems przeprowadził testy foteli katapultowych, wykorzystując rakietowe prowadnice poruszającą się z prędkościami przekraczającymi 800 km/h. Doświadczeni inżynierowie pracowali z młodszymi członkami zespołu, przekazując niezbędne umiejętności, które mogą zostać wykorzystane w przyszłych projektach związanych z rozwojem samolotu Tempest.

Zastosowanie tych innowacyjnych technologii pozwoli na przetestowanie kluczowych elementów projektu następnego pokolenia samolotu bojowego oraz zdobycie umiejętności, narzędzi, procesów i technik potrzebnych do rozwoju samolotu Tempest, który zostanie dostarczony w ramach międzynarodowego programu Global Combat Air, wraz z udziałem Wielkiej Brytanii, Włoch i Japonii.

W lipcu 2022 roku Ben Wallace, Sekretarz Stanu ds. Obrony, ogłosił plany dotyczące nowego demonstratora bojowego, który ma wznieść się w przestworza w ciągu pięciu lat. Wypowiadając się wtedy, powiedział: "Projekt i rozwój demonstratora samolotu stanowi ważny kamień milowy, prezentując sukces i talent naszych inżynierów, programistów i twórców oprogramowania".

Źródło informacji: Rolls-Royce