Lotnisko Kopenhaga osiągnęło zadowalające wyniki finansowe w pierwszych sześciu miesiącach roku, biorąc pod uwagę okoliczności i zakończyło ten okres z pełną gotowością organizacyjną do przyjęcia podróżnych w okresie intensywnego sezonu letniego.
W sumie 12,4 miliona pasażerów przeszło przez lotnisko w ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku, co stanowi wzrost o 31 procent w porównaniu rok do roku. Niemniej jednak wciąż jest to o 14 procent mniej niż odpowiedni okres w 2019 roku przed COVID-19.
Wzrost aktywności wiosną przyniósł zysk przed opodatkowaniem w wysokości 167 milionów koron duńskich w drugim kwartale. Po odjęciu straty za pierwszy kwartał w wysokości 59 milionów koron duńskich, CPH osiągnęło zysk przed opodatkowaniem w wysokości 108 milionów koron duńskich za pierwsze półrocze roku.
Biorąc pod uwagę okoliczności związane z wymagającym wznowieniem działalności po COVID-19, to satysfakcjonujący wynik półrocza. Niemniej jednak poziom absolutny nie jest wystarczająco wysoki, biorąc pod uwagę konieczne inwestycje i nieuchronnie rosnące koszty - mówi Thomas Woldbye, Dyrektor Generalny Lotniska Kopenhaga.
Przychody za pierwsze półrocze wyniosły 1 898 milionów koron duńskich, co stanowi wzrost o 22 procent w porównaniu do pierwszej połowy roku 2022.
Dobrą wiadomością jest to, że pod względem organizacyjnym CPH wróciło do pełnej siły, gotowe i zdolne do świadczenia wysokiej jakości usług i wyników dla pasażerów, linii lotniczych i klientów. W czerwcu zatrudniliśmy 372 pracowników, z czego około połowa to osoby ponownie zatrudnione. Innymi słowy, byliśmy przygotowani na intensywny okres letni - mówi Woldbye.
Od najgorszego czasu kryzysu COVID-19 dwa lata temu, 800 firm działających wokół lotniska ponownie zatrudniło ponad 3 600 pracowników, dzięki czemu dziś zatrudniają ogółem około 16 500 osób.
W kwietniu 2023 roku CPH zakończyło negocjacje z wierzycielami firmy w sprawie nowych udogodnień kredytowych w wysokości 7 miliardów koron duńskich, zapewniając refinansowanie planowane na sierpień 2023 roku.
Ponadto, w tym roku trzeba osiągnąć porozumienie w sprawie przyszłych opłat, jakie linie lotnicze płacą za korzystanie z lotniska od 2024 roku. Zabezpieczenie takiego rozwiązania zapewni przewidywalność biznesu zarówno dla lotniska, jak i linii lotniczych, a także stworzy wspólną platformę do współpracy m.in. w zakresie rozwoju tras i efektywności operacyjnej.
W tym roku CPH planuje zainwestować 1,6 miliarda koron, przede wszystkim w rozwój obszaru terminalu powietrznego między pirsami B i C, obejmującego między innymi znacznie większą przestrzeń dla pasażerów i kontroli paszportowej oraz ponad dwukrotne zwiększenie obszaru odbioru bagażu w Terminalu 3. o wartości około 5 miliardów koron. Jest to największy projekt lotniska w ostatnich czasach. Pierwsze etapy projektu mają zostać ukończone w 2027 roku.
Źródło informacji: Port lotniczy Kopenhaga