W 2023 r. siły powietrzne NATO w całej Europie wykonały ponad 300 lotów, aby przechwycić rosyjskie samoloty wojskowe zbliżające się do przestrzeni powietrznej Sojuszu, przy czym większość przechwyceń miała miejsce nad Morzem Bałtyckim. NATO posiada stałe misje kontroli przestrzeni powietrznej. Myśliwce są podrywane do lotu, gdy tylko pojawiają się oznaki zbliżania się rosyjskich samolotów wojskowych do przestrzeni powietrznej NATO w nieprzewidywalny sposób.
Wzdłuż wschodniej flanki NATO rosyjskie samoloty wojskowe od dawna nie generowały kodu transpondera wskazującego swoją pozycję i wysokość, nie składały planu lotu ani nie komunikowały się z kontrolerami ruchu lotniczego. Zdecydowana większość spotkań powietrznych samolotów NATO i Rosji była bezpieczna i profesjonalna. Naruszenia przestrzeni powietrznej NATO przez rosyjskie samoloty wojskowe były sporadyczne i generalnie krótkotrwałe.
„Wojna Rosji przeciwko Ukrainie stworzyła najniebezpieczniejszą sytuację w zakresie bezpieczeństwa w Europie od dziesięcioleci” – powiedział pełniący obowiązki rzecznika NATO Dylan White. - „Myśliwce NATO pełnią służbę przez całą dobę, gotowe do akcji w przypadku podejrzanych lub niezapowiedzianych lotów w pobliżu przestrzeni powietrznej naszych sojuszników. Kontrola przestrzeni powietrznej to ważny sposób, w jaki NATO zapewnia bezpieczeństwo naszym sojusznikom”.
W następstwie wojny Rosji na Ukrainie, NATO znacząco wzmocniło swoją obronę powietrzną na swojej wschodniej flance, włączając w to większą liczbę myśliwców, loty obserwacyjne i naziemną obronę powietrzną. Po wielokrotnych rosyjskich atakach na ukraińską infrastrukturę bardzo blisko terytorium NATO, sojusznicy wysłali do Rumunii dodatkowe myśliwce. W październiku, po zniszczeniu podmorskich rurociągów na Morzu Bałtyckim, NATO wysłało do regionu dodatkowe siły. W tym roku NATO przeprowadziło także największe w historii ćwiczenia powietrzne „Air Defender 23”, podczas których łącznie brało udział około 250 samolotów z różnych państw sojuszu.
Źródło informacji: Mater. prasow. NATO , redag.aviation24.pl