fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Dwa samoloty C295 podczas mokrego testuť, zakończonego powodzeniem. - Foto: Airbus
Dwa samoloty C295 podczas mokrego testuť, zakończonego powodzeniem. - Foto: Airbus

Samolot transportu taktycznego C295 wziął udział w zakończonych powodzeniem pierwszych mokrych testach (obejmujących przetoczenie paliwa). Pierwsze suche testy w locie (bez przetaczania paliwa) maszyny w wariancie tankowca powietrze-powietrze (AAR odbyły się w grudniu 2019 r., w konfiguracji z zamkniętą rampą desantową, przewodem o długości 100 stóp i systemu zdalnej obserwacji.

W nowych testach wykonanych w okolicach Sewilli w styczniu 2020 r. uczestniczyły maszyna C295 w konfiguracji tankowca należąca do Airbusa oraz transportowiec hiszpańskiego lotnictwa, działający jako odbiorca paliwa. Przetaczanie paliwa obywało się przy prędkościach lotu od 100 do 130 węzłów. W sumie samolot wyposażony w wymienny zestaw AAR wykonał pięć mokrych kontaktów, przekazując łącznie 1,5 tony paliwa. Testy prowadzono w dzień.

Uczestniczący w testach kpt. Gabiña, pilot hiszpańskich sił powietrznych, powiedział: Stopień trudności prób w locie jest zawsze wysoki, gdyż przewidują one wykonywanie manewrów, których nikt wcześniej nie robił. W tym przypadku ze względu na pozytywne zachowanie samolotu każdy kontakt tankowca z odbiorcą był prosty i skuteczny.

Seria prób objęła także loty w nocy i udany test zbliżenia do pozycji przedkontaktowej z myśliwcem hiszpańskich sił powietrznych F-18 przy prędkości 210 węzłów.

Pomyślne przeprowadzenie testów pozwoli na spopularyzowanie C295 jako wszechstronnej maszyny taktycznej, zdolnej do tankowania w locie śmigłowców, transportowców i myśliwców.

Źródło informacji: Airbus