fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

 - Foto: Maja Wiśniewska-Szymla
- Foto: Maja Wiśniewska-Szymla

Dzisiaj na dęblińskim lotnisku pożegnano dowódcę Biało-czerwonych Iskier, ppłk pilota Tomasza Czerwińskiego.

Ppłk pil. mgr Tomasz Czerwiński ur. 20.02.1977 roku w Pruszkowie. Z lotnictwem związany jest od 1996 roku, gdy wstąpił w szeregi podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił powietrznych w Dęblinie (WSOSP). Szkolenie lotnicze rozpoczął w 1997 roku na samolocie PZL-130 TC-1 "Orlik", a w latach 1998 i 1999 wykonywał loty na samolocie TS-11 "Iskra". Po ukończeniu Dęblińskiej Szkoły Orląt w 2000 roku ppłk Czerwiński wykonywał loty jako pilot instruktor w 1 Ośrodku Szkolenia Lotniczego (1 OSzL) w Dęblinie na samolocie TS-11 Iskra. Od roku 2004 związany z zespołem akrobacyjnym "Biało-Czerwone Iskry" gdzie początkowo pełnił służbę na stanowisku dowódcy klucza, od roku 2008 starszego nawigatora eskadry. W zespole podczas licznych pokazów na terenie kraju oraz poza jego granicami wykonywał loty na pozycji prawego prowadzonego. W roku 2005 jego praca została doceniona przez kolegów pilotów i uzyskał honorowy tytuł "Pilota roku" w 1 Ośrodku Szkolenia Lotniczego.

F$I$L$M

Równolegle z zadaniami związanymi z lataniem w zespole wykonywał loty z podchorążymi podczas zaawansowanego szkolenia w 1. Ośrodku Szkolenia Lotniczego, a obecnie w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego.

Lata na samolocie TS-11 Iskra. Posiada wszystkie dopuszczenia i uprawnienia do wykonywania lotów na tym typie samolotu, łącznie z uprawnieniami instruktorskimi. Wyszkolił kilka pokoleń podchorążych, którzy z powodzeniem służą w różnych jednostkach lotniczych Sił Powietrznych.

W roku 2009 był w pierwszej grupie wykonującej loty taktyczne na samolocie TS-11 Iskra. Jest wyszkolony do lotów w każdych warunkach. W ramach zaawansowanego szkolenia lotniczego uczestniczył w zapoznawczych lotach taktycznych na samolotach Su-22, Mig-29, F-16, AlphaJet Francuskich Sił Powietrznych, a w roku 2007 uczestniczył w dwutygodniowym szkoleniu w 100 eskadrze Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii wykonując loty na samolocie HAWK. Na różnych typach statków powietrznych wylatał blisko 1700 godzin.

W roku, 2009 jako pierwszy pilot w Polskich Siłach Powietrznych uzyskał uprawnienia do naprowadzania bojowego statków powietrznych na cele powietrzne w dzień i w nocy, jako wysunięty nawigator naprowadzania lotnictwa (JTAC) zgodnie z STANAG 3797 AOED 3. Obecnie jest jedynym żołnierzem Sił Powietrznych posiadających to uprawnienie i naprowadzającym samoloty wykonujące misje bliskiego wsparcia lotniczego (CAS). Nowe doświadczenia ppłk pilota Tomasza Czerwińskiego pomogło wdrożyć w początkowym procesie szkolenia wysuniętych nawigatorów naprowadzania lotnictwa samolotów TS-11 Iskra, co znacznie obniżyło koszty szkolenia ponadto bliskość Ośrodka Szkolenia TZKOP wchodzącego w skład WSOSP w Dęblinie uczyniło to szkolenie bardzo efektywne.

Od lutego do maja 2010 r. ukończył z wyróżnieniem kurs SOS-Squadron Officer School w Air Force University w Maxwell w Alabamie w Stanach Zjednoczonych. Od 2012 roku pełnił funkcje zastępcy Dowódcy Eskadry w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego. W tym roku również otrzymał nagrodę Buzdygany.

W 2015 roku ppłk pilot Tomasz Czerwiński udał się do Włoch na szkolenie na samolocie M-346. Jako pierwszy wraz z drugim pilotem płk pil. Konradem Madejem przylecieli do Polski pierwszymi dwoma samolotami M-346, pilotowanymi przez włoskich lotników.

czerwinski

Zdjęcia i film: Maja Wiśniewska-Szymla
Aviation24.pl / 41.BLSz