W 2025 roku Polska stanie się areną wielu imprez lotniczych, które przyciągną miłośników lotnictwa z całego świata. Min. w Lesznie odbędzie się Antidotum Air Show, znane z dynamicznych pokazów akrobacyjnych i różnorodnych atrakcji dla całych rodzin.
Dzisiaj jest: 30 Maj 2025 | W tym dniu wydarzyło się: 1939 – W katastrofie samolotu na lotnisku w Międzyrzecu Podlaskim zginęły dwie osoby. 1942 – 1000 bombowców Royal Air Force dokonało nalotu na Kolonię. 1947 – 53 osoby zginęły w katastrofie należącego do Eastern Air Lines samolotu C-54 Skymaster lecącego z Newark do Miami. 1958 – Dokonano oblotu samolotu pasażerskiego Douglas DC-8. 1961 - W katastrofie samolotu DC-8 holenderskich linii KLM pod Lizboną zginęło 61 osób. 1962 - Dokonano oblotu myśliwca Su-15. 1912 – Zmarł Wilbur Wright, amerykański konstruktor samolotów, pilot (ur. 1867). 1942 - Zmarł Boris Safonow, radziecki pilot wojskowy, as myśliwski (ur. 1915).
Jak informuje min. Paramount Global oraz The Hollywood Reporter, Advent Allen Entertainment planuje stworzenie unikalnej atrakcji inspirowanej serią filmów Top Gun. Projekt powstanie w Las Vegas na terenie przylegającym do hotelu The Strat przy słynnym Stripie i ma przenieść odwiedzających prosto do "Danger Zone" czyli „Strefy niebezpieczeństwa”.
Już 23 maja 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje wyjątkowy dokument: „Air Force Elite: Thunderbirds”, który po raz pierwszy w historii zabierze widzów za kulisy jednej z najbardziej prestiżowych jednostek Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Z okazji dwóch ważnych jubileuszy związanych z historią polskiego lotnictwa cywilnego – 100. rocznicy pierwszego połączenia lotniczego na trasie Warszawa–Kraków–Wiedeń oraz 60. rocznicy przeniesienia lotniska z Rakowic-Czyżyn do Balic – Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na premierę filmu dokumentalnego „Krakowskie lotnicze okno na świat. Od Rakowic-Czyżyn do Balic”, która odbędzie się w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. o godz. 19:00 w kinie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
"Kontrola Bezpieczeństwa" (oryginalny tytuł „Carry-On”) to film, który dzięki swojej fascynującej fabule łączy w sobie elementy thrillera i dramatu z motywami lotniczymi, co stanowi doskonałe tło do opowieści pełnej napięcia i emocji. Centralnym punktem tej historii jest wyścig z czasem, którego celem jest zapobieżenie potencjalnej katastrofie w środowisku tak złożonym i precyzyjnie regulowanym, jakim jest lotnisko. W rolach głównych znani aktorzy:Taron Egerton, Sofia Carson i Jason Bateman.
If you thought Iceman died in the movie "Top Gun: Maverick", you’re mistaken. Not only did he not die, but he also encountered the young Maverick on his journey. What both gentlemen do at air shows in the USA and beyond is a blend of "Back to the Future" and "Top Gun". Whenever they appear at an Air Show or any other event, hundreds of aviation and "Top Gun" fans line up to take photos with them.
Świdnik Air Festival przyjmuje nową formułę, organizując swoje kolejne edycje co dwa lata. Analizując poprzednie edycje, organizatorzy podjęli decyzję o zmianie częstotliwości, tak, by spełnić oczekiwania różnych grup odbiorców.
W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia na terenie Polski z kilkoma przypadkami, gdzie spadały szczątki rakiet należących do SpaceX. Tym razem nie USA, a Rosja, a raczej byłe ZSRR może zgotować nam niemiłe niespodzianki spadające z nieba.
Jedni narzekali a jeszcze inni wyśmiewali brak samolotów na Sadkowie w Radomiu (oficjalnie: Warszawa-Radom). Jednak już za chwilę sytuacja się zmieni — wiosną i latem 2025 roku radomskie lotnisko ponownie zatętni życiem. Oprócz tradycyjnego połączenia do Rzymu pojawią się kolejne destynacje.
Już 23 maja 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje wyjątkowy dokument: „Air Force Elite: Thunderbirds”, który po raz pierwszy w historii zabierze widzów za kulisy jednej z najbardziej prestiżowych jednostek Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
W środę 7 maja doszło do wypadku lotniczego w pobliżu lotniska w Rovaniemii, na północy Finlandii. Myśliwiec F/A-18 Hornet należący do Lapin lennosto (Laplandzkiego Skrzydła Fińskich Sił Powietrznych) rozbił się około godziny 10:50 czasu lokalnego podczas wykonywania treningu pokazowego.
Biało-czerwone Iskry żegnają ppłk pilota Tomasza Czerwińskiego.
- Foto: Maja Wiśniewska-Szymla
Dzisiaj na dęblińskim lotnisku pożegnano dowódcę Biało-czerwonych Iskier, ppłk pilota Tomasza Czerwińskiego.
Ppłk pil. mgr Tomasz Czerwiński ur. 20.02.1977 roku w Pruszkowie. Z lotnictwem związany jest od 1996 roku, gdy wstąpił w szeregi podchorążych Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił powietrznych w Dęblinie (WSOSP). Szkolenie lotnicze rozpoczął w 1997 roku na samolocie PZL-130 TC-1 "Orlik", a w latach 1998 i 1999 wykonywał loty na samolocie TS-11 "Iskra". Po ukończeniu Dęblińskiej Szkoły Orląt w 2000 roku ppłk Czerwiński wykonywał loty jako pilot instruktor w 1 Ośrodku Szkolenia Lotniczego (1 OSzL) w Dęblinie na samolocie TS-11 Iskra. Od roku 2004 związany z zespołem akrobacyjnym "Biało-Czerwone Iskry" gdzie początkowo pełnił służbę na stanowisku dowódcy klucza, od roku 2008 starszego nawigatora eskadry. W zespole podczas licznych pokazów na terenie kraju oraz poza jego granicami wykonywał loty na pozycji prawego prowadzonego. W roku 2005 jego praca została doceniona przez kolegów pilotów i uzyskał honorowy tytuł "Pilota roku" w 1 Ośrodku Szkolenia Lotniczego.
F$I$L$M
Równolegle z zadaniami związanymi z lataniem w zespole wykonywał loty z podchorążymi podczas zaawansowanego szkolenia w 1. Ośrodku Szkolenia Lotniczego, a obecnie w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego.
Lata na samolocie TS-11 Iskra. Posiada wszystkie dopuszczenia i uprawnienia do wykonywania lotów na tym typie samolotu, łącznie z uprawnieniami instruktorskimi. Wyszkolił kilka pokoleń podchorążych, którzy z powodzeniem służą w różnych jednostkach lotniczych Sił Powietrznych.
W roku 2009 był w pierwszej grupie wykonującej loty taktyczne na samolocie TS-11 Iskra. Jest wyszkolony do lotów w każdych warunkach. W ramach zaawansowanego szkolenia lotniczego uczestniczył w zapoznawczych lotach taktycznych na samolotach Su-22, Mig-29, F-16, AlphaJet Francuskich Sił Powietrznych, a w roku 2007 uczestniczył w dwutygodniowym szkoleniu w 100 eskadrze Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii wykonując loty na samolocie HAWK. Na różnych typach statków powietrznych wylatał blisko 1700 godzin.
W roku, 2009 jako pierwszy pilot w Polskich Siłach Powietrznych uzyskał uprawnienia do naprowadzania bojowego statków powietrznych na cele powietrzne w dzień i w nocy, jako wysunięty nawigator naprowadzania lotnictwa (JTAC) zgodnie z STANAG 3797 AOED 3. Obecnie jest jedynym żołnierzem Sił Powietrznych posiadających to uprawnienie i naprowadzającym samoloty wykonujące misje bliskiego wsparcia lotniczego (CAS). Nowe doświadczenia ppłk pilota Tomasza Czerwińskiego pomogło wdrożyć w początkowym procesie szkolenia wysuniętych nawigatorów naprowadzania lotnictwa samolotów TS-11 Iskra, co znacznie obniżyło koszty szkolenia ponadto bliskość Ośrodka Szkolenia TZKOP wchodzącego w skład WSOSP w Dęblinie uczyniło to szkolenie bardzo efektywne.
Od lutego do maja 2010 r. ukończył z wyróżnieniem kurs SOS-Squadron Officer School w Air Force University w Maxwell w Alabamie w Stanach Zjednoczonych. Od 2012 roku pełnił funkcje zastępcy Dowódcy Eskadry w 41. Bazie Lotnictwa Szkolnego. W tym roku również otrzymał nagrodę Buzdygany.
W 2015 roku ppłk pilot Tomasz Czerwiński udał się do Włoch na szkolenie na samolocie M-346. Jako pierwszy wraz z drugim pilotem płk pil. Konradem Madejem przylecieli do Polski pierwszymi dwoma samolotami M-346, pilotowanymi przez włoskich lotników.
Zdjęcia i film: Maja Wiśniewska-Szymla Aviation24.pl / 41.BLSz
Jeśli Chiny dalej będą modernizować swoją doktrynę i uzbrojenie, a Zachód będzie je lekceważył, może się okazać, że nie tylko „pistolety na wodę” stają się niebezpieczne.
Polska musi poważnie rozważyć dywersyfikację, także przez europejskie platformy, które wzmocniłyby współpracę w ramach UE i zwiększyły niezależność operacyjną. Znana współpraca z USA to atut, ale nie powinna oznaczać rezygnacji z geostrategicznego balansu.
50 lat temu Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu opuścił samolot An-2R o numerze fabrycznym 1G156-21. Popularnego „Antka” zarejestrowano pod znakami SP-WMF. Minęły prawie cztery dekady i losy tego samolotu splotły się z losami Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Samolot trafił do Wielkopolski i znalazł się na ekspozycji „Agrolotnictwo” tegoż muzeum.
Jak zapewne wiecie, nie trzeba być pilotem, aby kochać lotnictwo. Są różne przejawy tej miłości, czy to w postaci książki, fotografii, filmu, rysunku, malarstwa, rzeźby, nawet tworzenie portalu Aviation24.pl jest też z miłości do lotnictwa. Rzadko jednak słyszymy o poezji lotniczej, choć w Polsce w XX wieku powstał bardzo znany utwór pod nazwą „Marsz Lotników”, gdzie autorką słów była Anna Zasuszanka - nauczycielka języka polskiego. "Marsz Lotników" oczywiście słyszymy w muzycznym wykonaniu, ale bez muzyki też mógłby wybrzmiewać po prostu jako wiersz. Czy są w tych czasach osoby, które przelewają swoją miłość do lotnictwa „na papier” … i to jeszcze w formie poezji? Oczywiście, że tak … a my jedną z takich osób poznaliśmy.
„Lotniczy Lublin” to publikacja wydana przez Fundację Lotniczy Lublin i lubelski oddział Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, opowiadająca o ludziach, przemyśle, konstrukcjach i organizacjach związanych z lotnictwem. Nie zabrakło w niej akcentu związanego z miastem Świdnik. Jeden z rozdziałów książki poświęcony jest Szkole Pilotów Ligi Powietrznej i Przeciwgazowej w Świdniku. - pisze portal swidnik.pl.
W roku 2020 publikacją Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaczęło serię wydawniczą Skrzydlate traktory. Minęło parę lat i wreszcie światło dzienne ujrzała kolejna publikacja, tym razem poświęcona samolotowi PZL-101 Gawron.
Niniejsza książka jest próbą rozpropagowania wiedzy o początkach lotnictwa spod znaków biało-czerwonej szachownicy. Ma być swoistym wprowadzeniem do historii polskich Wojsk Lotniczych w latach 19181920. Sukces publikacji zależy od tego, czy po jej przeczytaniu czytelnicy zdecydują się sięgnąć po kolejne, poświęcone początkom polskich skrzydeł tytuły, których w ostatnich latach pojawia się coraz więcej.
... a co powiecie na to: Ośrodek lotniczy Heli Solution zakupił kultowy śmigłowiec Bell UH-1 Iroquois "Huey" i założył nowy zespół o nazwie UH-1.pl. Premierowy pokaz dynamiczny śmigłowca przewidziano na 20 i 21 czerwca w czasie Antidotum Airshow Leszno.
W świecie nietuzinkowych projektów motoryzacyjnych pojawił się wyjątkowy egzemplarz, który łączy klasyczny design Volkswagena T1 z elementami śmigłowca Airbus H125. Choć nie jest zdolny do lotu, ten unikalny pojazd przyciąga uwagę swoją oryginalnością i precyzją wykonania.
Firmy Airbus, Babcock International Group oraz CAE podpisały memorandum o porozumieniu (MoU) dotyczące współpracy w zakresie przygotowania wspólnej oferty dla polskich Sił Powietrznych. Planowana oferta dotyczyć ma dostawy pakietu wojskowych śmigłowców wraz z usługami szkoleniowymi i symulacyjnymi.
Dzięki współpracy pasjonatów z „Garnizonu Górnośląskiego”, Stowarzyszenia EROR4x4 oraz Muzeum Motoryzacji i Techniki w Piastowie zorganizowano transport, aż czterech śmigłowców jednocześnie, z Tomaszowic do Zbrosławic.
Policyjna flota na Dolnym Śląsku wzbogaciła się o nowoczesny śmigłowiec Bell-407GXi, który kilka dni temu oficjalnie trafił do służby w Komendzie Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.