fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Bolkov Bo 105 - Źródło zdjęcia: Organizatorzy XI Nowotarskiego Pikniku Lotniczego
Bolkov Bo 105 - Źródło zdjęcia: Organizatorzy XI Nowotarskiego Pikniku Lotniczego
Kolejnym uczestnikiem tegorocznego pikniku lotniczego jest śmigłowiec Bolkov Bo 105 pilotowany przez Macieja Dominiaka. Śmigłowce te są przystosowane do wykonywania akrobacji takich jak beczki pętle strome zwroty i wznoszenia.

Prace nad śmigłowcem rozpoczęły się w 1961 roku pod kierownictwem doktora Ludwiga Bölkowa i Emila Weilanda. Obaj pracowali w firmie Bölkow nad śmigłowcami typu KG od 1955 roku. 


Konstruowanie samolotów po drugiej wojnie światowej było w Niemczech zakazane, dlatego też Bölkow podjął starania, aby zbudować śmigłowiec konkurencyjny do już obecnych na rynku zagranicznych konstrukcji. Zbudowano lekki śmigłowiec z dwoma silnikami (zgodnie z zasadą dublowania wszystkich ważnych dla bezpieczeństwa mechanizmów) i wysoko umieszczonym wirnikiem głównym, prosty w obsłudze i utrzymaniu. Maszyna mogła być w prosty sposób przystosowana do różnych celów łącznie z misjami ratunkowymi. Na pokrycie kosztów budowy śmigłowca rząd niemiecki udzielił pożyczki w wysokości 60% wartości kosztów.

Bo 105 jako pierwszy śmigłowiec na świecie posiadał sztywny wirnik główny. Zbudowano go głównie z włókien szklanych wzmocnionych tworzywami sztucznymi, uzyskując bardzo lekki i mocny wirnik o doskonałych charakterystykach aerodynamicznych.
Prototyp śmigłowca z nowym wirnikiem został oblatany 16 lutego 1967 roku. W pierwszym śmigłowcu zastosowano silniki turbinowe produkcji niemieckiej, ale do seryjnych maszyn planowano montować sprawdzone silniki Rolls-Royce serii Allison 250.

Źródło informacji: XI Nowotarski Piknik Lotniczy

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User