W 2025 roku Polska stanie się areną wielu imprez lotniczych, które przyciągną miłośników lotnictwa z całego świata. Min. w Lesznie odbędzie się Antidotum Air Show, znane z dynamicznych pokazów akrobacyjnych i różnorodnych atrakcji dla całych rodzin.
Dzisiaj jest: 14 lipca 2025 | W tym dniu wydarzyło się: 1927 – Odbył się pierwszy komercyjny lot samolotowy na Hawaje. 1999 – Po 17 latach przerwy wznowiono komunikację lotniczą między Argentyną a Falklandami. 1922 - Urodził się Robin Olds, amerykański pilot wojskowy, as myśliwski, generał (zm. 2007). 1962 – Urodził się Jerzy Piłat, polski pilot wojskowy (zm. 2008). 2004 – Zmarł Tadeusz Sołtyk, polski konstruktor lotniczy (ur. 1909). 1967 – Została wystrzelona amerykańska sonda księżycowa Surveyor 4. 2009 - W afgańskiej prowincji Helmand talibowie zestrzelili śmigłowiec wiozący zaopatrzenie do brytyjskiej bazy wojskowej Sangin; zginęła 6-osobowa ukraińska załoga.
Kino od zawsze fascynowało się dramatami dziejącymi się na wysokościach, gdzie odwaga pilotów i los pasażerów spotykają się z żywiołami i nieprzewidywalnością technologii. Lotnicze katastrofy to motyw, który przyciąga widzów ze względu na ogromne napięcie, intensywność akcji i ludzkie emocje w ekstremalnych sytuacjach. Powstał w ten sposób własny, charakterystyczny gatunek filmowy – lotniczy thriller katastroficzny.
Po gigantycznym sukcesie filmu Top Gun: Maverick, który zarobił ponad 1,5 miliarda dolarów na całym świecie i zdobył entuzjastyczne recenzje widzów oraz krytyków (96% w serwisie Rotten Tomatoes od krytyków i aż 99% od widzów), Hollywood nie mogło zignorować potencjału kontynuacji.
Jak informuje min. Paramount Global oraz The Hollywood Reporter, Advent Allen Entertainment planuje stworzenie unikalnej atrakcji inspirowanej serią filmów Top Gun. Projekt powstanie w Las Vegas na terenie przylegającym do hotelu The Strat przy słynnym Stripie i ma przenieść odwiedzających prosto do "Danger Zone" czyli „Strefy niebezpieczeństwa”.
Już 23 maja 2025 roku na platformie Netflix zadebiutuje wyjątkowy dokument: „Air Force Elite: Thunderbirds”, który po raz pierwszy w historii zabierze widzów za kulisy jednej z najbardziej prestiżowych jednostek Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Z okazji dwóch ważnych jubileuszy związanych z historią polskiego lotnictwa cywilnego – 100. rocznicy pierwszego połączenia lotniczego na trasie Warszawa–Kraków–Wiedeń oraz 60. rocznicy przeniesienia lotniska z Rakowic-Czyżyn do Balic – Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na premierę filmu dokumentalnego „Krakowskie lotnicze okno na świat. Od Rakowic-Czyżyn do Balic”, która odbędzie się w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. o godz. 19:00 w kinie Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
W dniach 20–21 czerwca na lotnisku w Lesznie odbyła się kolejna edycja Antidotum Airshow – jednej z najbardziej rozpoznawalnych imprez lotniczych w Polsce, która co roku przyciąga miłośników lotnictwa z całego kraju i zagranicy. Tegoroczne pokazy po raz kolejny potwierdziły, że to wydarzenie wyróżnia się nie tylko różnorodnością statków powietrznych, ale i wyjątkową oprawą wizualną oraz muzyczną.
Choć w Oławie nie ma lotniska i samoloty raczej przelatują tu tylko wysoko nad głowami, to nie przeszkodziło to ekipie z Muzeum Motoryzacji WENA, by sięgnąć ... aż do powietrznych przestworzy. Trwają intensywne przygotowania do zupełnie nowej wystawy, w której główną rolę odegrają tym razem nie samochody ... a samoloty.
Do katastrofy lotniczej doszło dzisiaj w okolicach lotniska Sardar Vallabhbhai Patel International Airport w Ahmedabadzie w Indiach. Według oficjalnych informacji Boeing 787-8 Dreamliner należący do linii Air India, wykonujący rejs AI171 z Ahmedabad do Londynu Gatwick, rozbił się krótko po starcie.
Lotnisko Warszawa-Radom dynamicznie rozwija swoją siatkę połączeń oraz możliwości operacyjne. W dniach 13 i 14 czerwca 2025 roku zainaugurowane zostały dwa nowe sezonowe połączenia obsługiwane przez Polskie Linie Lotnicze LOT.
14 czerwca 2025 roku na terenie lotniska w Dęblinie odbył się wyjątkowy Piknik Naukowo-Lotniczy, zorganizowany z okazji setnej rocznicy powstania Szkoły Orląt. Wydarzenie przyciągnęło tłumy pasjonatów lotnictwa nie tylko z Dęblina, ale i z całej Polski.
Zobacz największy tunel aerodynamiczny w Polsce w technologii 4K.
Tunele aerodynamiczne w ILOT są wykorzystywane też do takich celów jak szkolenie polskiej kadry skoczków narciarskich. - Screen z filmu: https://www.youtube.com/watch?v=dhkvH7mLZRo / ILOT
Instytut Lotnictwa zaprezentował film zrealizowany podczas testów lotnych polskiej kadry narodowej skoczków narciarskich, które odbyły się w największym tunelu aerodynamicznym w Polsce. To pierwsze i jedyne tego typu ujęcia prezentujące możliwości badawcze tego obiektu z udziałem sportowców.
Badania aerodynamiczne są szeroko wykorzystywane w wielu dyscyplinach sportowych oraz branżach związanych ze sportem poczynając od projektowania pojazdów przeznaczonych do osiągania wysokich prędkości po testowanie elementów wyposażenia zawodników. Rzadko jednak testom poddawani są sami sportowcy.
Tunel aerodynamiczny jest idealnym miejscem do przetestowania kluczowych charakterystyk z punktu widzenia sukcesu sportowego. W skokach narciarskich, gdzie siły aerodynamiczne działają w sposób szczególny na zawodników, analizie aerodynamicznej poddaje się fazy rozbiegu oraz samego lotu, a także wyposażenie: kształt i ułożenie nart oraz elementy ubrania skoczka.
Instytut Lotnictwa posiada unikatowe w skali kraju doświadczenia z badań aerodynamicznych realizowanych przy udziale skoczków narciarskich. Pierwsze tego typu testy lotne w Polsce przeprowadzono kilkanaście lat temu w Instytucie Lotnictwa z udziałem Adama Małysza najbardziej utytułowanego polskiego skoczka narciarskiego. W ostatnich latach testom w poddani zostali kolejni skoczkowie kadry narodowej z Kamilem Stochem na czele. Przebieg tych ostatnich testów został udokumentowany w filmie promocyjnym Instytutu Lotnictwa zrealizowanym w najnowszej technologii 4 K.
F$I$L$M
Mieliśmy niewątpliwą przyjemność po raz kolejny gościć zawodników kadry narodowej w tunelu aerodynamicznym. Wyjątkową cechą tego wydarzenia jest fakt, że podczas testów nie skupialiśmy się na badaniach charakterystyk aerodynamicznych, co jest naszą codzienną praktyką, a na umożliwieniu maksymalnie efektywnego treningu skoczków. Dzięki kontrolowanym parametrom przepływu powietrza w tunelu aerodynamicznym możliwe jest odtworzenie warunków panujących podczas lotu nad zeskokiem przy jednoczesnym wydłużeniu tej fazy wielokrotnie w stosunku do skoku na klasycznej skoczni. Pozwala to na korygowanie na bieżąco pozycji ciała zawodnika w poszukiwaniu jego optymalnego ułożenia bez konieczności wykonywania licznych skoków na rzeczywistym obiekcie. Badania tego typu w wymowny sposób obrazują w jak bardzo nieszablonowy sposób można wykorzystać możliwości lotniczej infrastruktury badawczej, która przy wsparciu kreatywnego zespołu może służyć wielu gałęziom nauki i przemysłu. mówi Przemysław Drężek, Zastępca Kierownika Laboratorium Badań Aerodynamicznych w Instytucie Lotnictwa.
Film przedstawia przestrzenie największego w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej tunelu aerodynamicznego (T-3) będącego na wyposażeniu Laboratorium Badań Aerodynamicznych Instytutu Lotnictwa. Imponujące są same wymiary i możliwości badawcze obiektu przestrzeń pomiarowa obejmuje 5 m średnicy i 6,5 m długości. Moc silnika (5,6 MW) i maksymalna prędkość przepływu powietrza (90 m/s) pozwalają natomiast zaliczyć tunel Instytutu Lotnictwa do światowej czołówki tuneli aerodynamicznych małych prędkości.
Z usług wyspecjalizowanej kadry Instytutu Lotnictwa w zakresie badań aerodynamicznych korzysta przede wszystkim branża lotnicza, choć (jak pokazuje film) nie tylko. Oprócz testów lotnych prowadzone są tu także badania dla przemysłu motoryzacyjnego, energetycznego oraz badania środowiskowe.
W tunelu badane są modele statków powietrznych i pojazdów naziemnych, a także obiekty nielotnicze generujące opór aerodynamiczny, jak budynki mieszkalne, budynki użyteczności publicznej, mosty, czy konstrukcje przemysłowe. To tylko wierzchołek możliwości, bo jak pokazuje praktyka, rośnie zapotrzebowanie przemysłu na tego typu badania.
Dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, eksperci Instytutu Lotnictwa wiedzą jak wykorzystać siłę wiatru, aby działała na korzyść i zgodnie z wysokimi wymaganiami klientów komercyjnych.
Techniczne wyniki badań uzyskane w Laboratorium Badań Aerodynamicznych Instytutu Lotnictwa są uznawane zarówno przez International Standard Organization (ISO), jak i przez International Laboratory Accreditation Cooperation (ILAC). Laboratorium posiada także Certyfikat Akredytacji AB 129 przyznawany przez Polskie Centrum Akredytacji.
Jeśli Chiny dalej będą modernizować swoją doktrynę i uzbrojenie, a Zachód będzie je lekceważył, może się okazać, że nie tylko „pistolety na wodę” stają się niebezpieczne.
Polska musi poważnie rozważyć dywersyfikację, także przez europejskie platformy, które wzmocniłyby współpracę w ramach UE i zwiększyły niezależność operacyjną. Znana współpraca z USA to atut, ale nie powinna oznaczać rezygnacji z geostrategicznego balansu.
50 lat temu Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu opuścił samolot An-2R o numerze fabrycznym 1G156-21. Popularnego „Antka” zarejestrowano pod znakami SP-WMF. Minęły prawie cztery dekady i losy tego samolotu splotły się z losami Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie. Samolot trafił do Wielkopolski i znalazł się na ekspozycji „Agrolotnictwo” tegoż muzeum.
Jak zapewne wiecie, nie trzeba być pilotem, aby kochać lotnictwo. Są różne przejawy tej miłości, czy to w postaci książki, fotografii, filmu, rysunku, malarstwa, rzeźby, nawet tworzenie portalu Aviation24.pl jest też z miłości do lotnictwa. Rzadko jednak słyszymy o poezji lotniczej, choć w Polsce w XX wieku powstał bardzo znany utwór pod nazwą „Marsz Lotników”, gdzie autorką słów była Anna Zasuszanka - nauczycielka języka polskiego. "Marsz Lotników" oczywiście słyszymy w muzycznym wykonaniu, ale bez muzyki też mógłby wybrzmiewać po prostu jako wiersz. Czy są w tych czasach osoby, które przelewają swoją miłość do lotnictwa „na papier” … i to jeszcze w formie poezji? Oczywiście, że tak … a my jedną z takich osób poznaliśmy.
„Lotniczy Lublin” to publikacja wydana przez Fundację Lotniczy Lublin i lubelski oddział Stowarzyszenia Seniorów Lotnictwa Wojskowego RP, opowiadająca o ludziach, przemyśle, konstrukcjach i organizacjach związanych z lotnictwem. Nie zabrakło w niej akcentu związanego z miastem Świdnik. Jeden z rozdziałów książki poświęcony jest Szkole Pilotów Ligi Powietrznej i Przeciwgazowej w Świdniku. - pisze portal swidnik.pl.
W roku 2020 publikacją Samolot CSS-13 we wspomnieniach agrolotników Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaczęło serię wydawniczą Skrzydlate traktory. Minęło parę lat i wreszcie światło dzienne ujrzała kolejna publikacja, tym razem poświęcona samolotowi PZL-101 Gawron.
Niniejsza książka jest próbą rozpropagowania wiedzy o początkach lotnictwa spod znaków biało-czerwonej szachownicy. Ma być swoistym wprowadzeniem do historii polskich Wojsk Lotniczych w latach 19181920. Sukces publikacji zależy od tego, czy po jej przeczytaniu czytelnicy zdecydują się sięgnąć po kolejne, poświęcone początkom polskich skrzydeł tytuły, których w ostatnich latach pojawia się coraz więcej.
Za nami ciekawe wydarzenie, o którym informuje portal branżowy Polska Zbrojna: AH-64D Apache już widoczne na polskim niebie! Nasz pilot wspólnie z amerykańskim kolegą odbyli pierwszy, udany lot AH-64D Apache – przekazało dziś Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych i podkreśliło, że to ważny krok w kierunku zwiększenia naszych zdolności operacyjnych oraz jeszcze ściślejszej współpracy w ramach NATO.
Republika Korei Południowej oficjalnie potwierdziła rezygnację z zakupu drugiej partii 36 śmigłowców Boeing AH-64E Apache Guardian. W lipcu 2025 r. parlament drastycznie ograniczył finansowanie programu – pierwotnie planowane 10 mld won (ok. 7,3 mln USD) zredukowano do zaledwie 300 mln won.
W dniach od 6 czerwca do 3 lipca 2025 roku śmigłowiec z 33. Powidzkiej Bazy Lotnictwa Transportowego, wraz z załogami Lotniczej Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej i personelem Dowództwa 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego, pełnił całodobową gotowość do działań ratowniczych w Tatrach Wysokich.
Norwegian Air Ambulance i Airbus podpisały umowę ramową na dostawę maksymalnie ośmiu śmigłowców H145, która zawiera potwierdzone zamówienie na zakup dwóch śmigłowców.
Oddział Missiles and Fire Control (MFC) firmy Lockheed Martin otrzymał kontrakt od rządu USA na produkcję systemów 4. Generacji Target Acquisition Designation Sight/Pilot Night Vision Sensor (Gen 4 TADS/PNVS). Kontrakt ten wspiera niedawne porozumienie z Foreign Military Sales (FMS) dotyczące pozyskania przez Polskę śmigłowców szturmowych AH-64E Apache.