To był jeden z największych transportów drogowych elementów konstrukcyjnych samolotów w Królestwie Arabii Saudyjskiej i regionie. Przewożonym ładunkiem na trasie liczącej 1 250 km były trzy kadłuby samolotów Boeing 777, sześć skrzydeł samolotu i urządzenia lotnicze.
Ta wyjątkowa operacja transportowa, ze względu na skalę oraz ogromne rozmiary i wagę ładunków, łączyła precyzyjne planowanie z inżynierią i wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu. Zadanie to było zrealizowane przez firmę CEVA Almajdouie Logistics.
Trzy kadłuby Boeing 777, sześć skrzydeł samolotów i urządzenia lotnicze zostały przetransportowane przez zespół CEVA Almajdouie Logistics z lotniska w Dżudda do Riyadh Boulevard w Rijadzie. Trasę o łącznej długości 1 250 km, przebiegającą przez miasta i wioski, konwój pokonał w ciągu 14 dni.
Ze względu na wymiary ładunku, ok. 70 m × 6 m × 8 m, do jego przewozu zespół CEVA Almajdouie Logistics musiał wykorzystać zestaw specjalistycznych naczep, tak aby zapewnić właściwy rozkład masy i bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Trzy kadłuby samolotów, z których każdy ważył ok. 120 ton, zostały załadowane na płaskie 78-osiowe naczepy hydrauliczne. Natomiast transport skrzydeł samolotów zrealizowano przy użyciu 15 specjalnie rozsuwanych naczep niskopodwoziowych.
Zadaniem zaangażowanych w projekt inżynierów było precyzyjne obliczenie konfiguracji naczep, tak aby równomiernie rozłożyć ciężar ładunków na osiach i tym samym ochronić infrastrukturę drogową przed uszkodzeniem.
Kluczowe znaczenie dla powodzenia całej operacji miało odpowiednie przygotowanie i precyzyjne zaplanowanie trasy oraz harmonogramów przejazdu konwoju, co wymagało ścisłej współpracy z lokalnymi władzami.
Szczególnym wyzwaniem okazała się być organizacja przejazdu naczep z trzema kadłubami samolotów przez miasta i wioski. Zespół specjalnie wybrał drogi o niskim natężeniu ruchu, tak aby zminimalizować koszty przygotowań infrastruktury drogowej do takiego transportu, a jednocześnie ograniczyć możliwe zakłócenia i zwiększyć bezpieczeństwo całej operacji.
Było to tym bardziej ważne, że bezkolizyjny przejazd konwoju wiązał się z koniecznością tymczasowego wyłączenia ponad 120 linii energetycznych, biegnących wzdłuż trasy. Dzięki wsparciu Ministerstwa Transportu i Saudi Electric udało się do minimum skrócić przerwy w dostawach prądu oraz zapewnić bezpieczny przejazd.
Źródło informacji: CEVA Almajdouie Logistics / modyf. Aviation24.pl