fanpage facebook aviation24.pl fanpage twitter aviation24.pl kanał youtube aviation24.pl galeria instagram aviation24.pl

Uszkodzenia B737 po zderzeniu z pojazdem służby lotniskowej - Źródło: ujęcie z filmu osadzonego w publikacji AirNavRadar / AeroIn / X
Uszkodzenia B737 po zderzeniu z pojazdem służby lotniskowej - Źródło: ujęcie z filmu osadzonego w publikacji AirNavRadar / AeroIn / X

Na międzynarodowym lotnisku Galeão w Rio de Janeiro doszło do poważnego incydentu lotniczego. Boeing 737 MAX-8 (PS-GPP) linii GOL Linhas Aéreas, wykonujący lot G3-1674 do Fortalezy, zderzył się z pojazdem serwisowym podczas rozpędzania się na pasie startowym.

Zdarzenie miało miejsce we wtorkowy wieczór (11 lutego) około godziny 22:00. Samolot, osiągnąwszy prędkość co najmniej 149 węzłów (275 km/h), znajdował się w krytycznej fazie startu, gdy na jego drodze znalazł się pojazd obsługi lotniska. W wyniku kolizji samochód został całkowicie zniszczony, a Boeing odniósł poważne uszkodzenia osłony silnika. Start został przerwany, a samolot zdążył wyhamować na pasie startowym.

Na szczęście też nikt nie odniósł obrażeń – zarówno pasażerowie, jak i członkowie załogi zostali bezpiecznie ewakuowani. Co jest zaskakujące, również kierowca samochodu służby lotniskowej też nie ucierpiał w tym zdarzeniu. Niemniej jednak incydent ujawnia poważne luki w procedurach bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku Galeão. W standardowych operacjach lotniczych obowiązuje ścisły protokół komunikacyjny, który ma zapobiegać obecności pojazdów i innych obiektów na pasie startowym podczas startu i lądowania. Fakt, że doszło do takiego naruszenia, jest wysoce alarmujący i wymaga dogłębnego śledztwa.

RIOgaleão, operator lotniska, opublikował oficjalne oświadczenie w sprawie incydentu, jednak jego ton nie oddaje powagi sytuacji. Tego rodzaju wypadki mogą mieć katastrofalne skutki i muszą być traktowane priorytetowo przez władze lotnicze.

Oczekuje się, że min. brazylijska Agencja Lotnictwa Cywilnego (ANAC) odpowiedzialna za badanie wypadków lotniczych – przeprowadzi szczegółowe dochodzenie w tej sprawie. Wyniki tego dochodzenia będą kluczowe dla oceny istniejących procedur bezpieczeństwa i wprowadzenia niezbędnych zmian, aby zapobiec podobnym incydentom w przyszłości.

Źródło informacji: aeroin.net, AirNav Radar (X), redag. Aviation24.pl

Brak komentarzy

Zostaw komentarz

In reply to Some User