Na międzynarodowym lotnisku Galeão w Rio de Janeiro doszło do poważnego incydentu lotniczego. Boeing 737 MAX-8 (PS-GPP) linii GOL Linhas Aéreas, wykonujący lot G3-1674 do Fortalezy, zderzył się z pojazdem serwisowym podczas rozpędzania się na pasie startowym.
Zdarzenie miało miejsce we wtorkowy wieczór (11 lutego) około godziny 22:00. Samolot, osiągnąwszy prędkość co najmniej 149 węzłów (275 km/h), znajdował się w krytycznej fazie startu, gdy na jego drodze znalazł się pojazd obsługi lotniska. W wyniku kolizji samochód został całkowicie zniszczony, a Boeing odniósł poważne uszkodzenia osłony silnika. Start został przerwany, a samolot zdążył wyhamować na pasie startowym.
A GOL Linhas Aéreas Boeing 737 MAX-8 (PS-GPP) and an airport service vehicle were involved in a serious incident at Rio de Janeiro’s Galeão International Airport.
— AirNav Radar (@AirNavRadar) February 12, 2025
The aircraft, operating flight G3-1674 to Fortaleza, was at high speed, about to take off when it collided with a… pic.twitter.com/qeypTH1VLM
Quase nada...
— AEROIN (@aero_in) February 12, 2025
Veja o que sobrou do veículo atingido pelo Boeing 737 MAX da Gol na pista do aeroporto do Galeão https://t.co/pMDmEmGNTX
Na szczęście też nikt nie odniósł obrażeń – zarówno pasażerowie, jak i członkowie załogi zostali bezpiecznie ewakuowani. Co jest zaskakujące, również kierowca samochodu służby lotniskowej też nie ucierpiał w tym zdarzeniu. Niemniej jednak incydent ujawnia poważne luki w procedurach bezpieczeństwa obowiązujących na lotnisku Galeão. W standardowych operacjach lotniczych obowiązuje ścisły protokół komunikacyjny, który ma zapobiegać obecności pojazdów i innych obiektów na pasie startowym podczas startu i lądowania. Fakt, że doszło do takiego naruszenia, jest wysoce alarmujący i wymaga dogłębnego śledztwa.
RIOgaleão, operator lotniska, opublikował oficjalne oświadczenie w sprawie incydentu, jednak jego ton nie oddaje powagi sytuacji. Tego rodzaju wypadki mogą mieć katastrofalne skutki i muszą być traktowane priorytetowo przez władze lotnicze.
Oczekuje się, że min. brazylijska Agencja Lotnictwa Cywilnego (ANAC) odpowiedzialna za badanie wypadków lotniczych – przeprowadzi szczegółowe dochodzenie w tej sprawie. Wyniki tego dochodzenia będą kluczowe dla oceny istniejących procedur bezpieczeństwa i wprowadzenia niezbędnych zmian, aby zapobiec podobnym incydentom w przyszłości.
Źródło informacji: aeroin.net, AirNav Radar (X), redag. Aviation24.pl