19 grudnia 2024 roku samolot XB-1 pomyślnie zakończył swój dziesiąty lot testowy, osiągając nową maksymalną prędkość Mach 0,95 i wkraczając w zakres prędkości transonicznych – obszar prędkości tuż poniżej naddźwiękowej. Samolot wchodzi w zakres prędkości transonicznych, gdy leci z prędkością od około Mach 0,8 do Mach 1,2.
Podczas około 46-minutowego lotu, pilotowanego przez głównego pilota testowego Tristana „Geppetto” Brandenburga, XB-1 osiągnął nową maksymalną wysokość 32 417 stóp oraz nową maksymalną prędkość Mach 0,95 (553 węzły prędkości rzeczywistej). Przy tej prędkości XB-1 leciał szybciej niż prędkość przelotowa Boeinga 787 lub Airbusa A380, wynosząca około Mach 0,85. Nowa maksymalna wysokość XB-1 zbliża samolot do pułapu, na którym będzie osiągać prędkości naddźwiękowe. Pułap ten wynosi około 34 000 stóp.
Zespół XB-1 ocenił charakterystyki sterowania samolotem przy prędkości Mach 0,9 przy wyłączonym systemie wspomagania stabilności. XB-1 spełnił to wymaganie, potwierdzając, że pilot może bezpiecznie kontrolować samolot przy wyższych prędkościach, nawet w mało prawdopodobnym przypadku awarii systemu wspomagania stabilności.
✈️ It was a great day to go transonic.
— Boom Supersonic (@boomaero) December 19, 2024
Today, XB-1 Flight 10 cruised to Mach 0.95—transonic speed.
The transonic regime is just below the speed of sound—and a significant step closer to breaking the sound barrier.
Flight 10 accomplished:
✅ New top speed: Mach 0.95; 553 KTAS… pic.twitter.com/pkKIdMARMo
Zespół przetestował kluczowe punkty podatności na flatter (flatter występuje, gdy dochodzi do interakcji między elastycznymi właściwościami konstrukcji samolotu (np. skrzydeł lub sterów) a siłami aerodynamicznymi oraz siłami bezwładności. Może to prowadzić do niekontrolowanych wibracji elementów samolotu, które mogą w skrajnych przypadkach doprowadzić do uszkodzenia konstrukcji lub nawet katastrofy). Testy te odbyły się przy prędkościach Mach 0,85, 0,9 i 0,95 na różnych wysokościach, aby upewnić się, że struktura samolotu nadal zachowuje się zgodnie z przewidywaniami w rozszerzonym zakresie parametrów lotu. Ten rodzaj testów mierzy interakcję struktury samolotu z atmosferą, przez którą leci. Pozostałe loty testowe w zakresie prędkości poddźwiękowych będą koncentrować się na zwiększeniu ciśnienia dynamicznego do wartości wyższych niż te, które wystąpią podczas pierwszego lotu naddźwiękowego XB-1.
Po zakończeniu dwóch pomyślnych lotów testowych w ciągu tygodnia, XB-1 konsekwentnie zmierza w kierunku przełamania bariery dźwięku na początku 2025 roku. "Oczekujemy, że do tego czasu wykonamy jeszcze 1-2 dodatkowe loty w celu przeprowadzenia końcowych kontroli systemów przed naddźwiękowym lotem XB-1" - pisze w komunikacie zespół testowy.
Źródło informacji: Boom Supersonic / redag. Aviation24.pl