Tuż po świcie w sobotę 4 września 2021 r. zawodowy pilot wyścigowy i kaskaderski Dario Costa z Włoch napisał nowy rozdział w historii lotnictwa, przelatując samolotem wyścigowym przez dwa tunele samochodowe na obrzeżach Stambułu.
W słabym oświetleniu i blisko betonowych ścian tunelu, Costa wykonał trudny start w pierwszym tunelu, przemknął przez wolną przestrzeń między tunelami, a następnie kontynuował lot z prędkością 245 km/h przez drugi tunel, lecąc mniej niż 1 metr od asfaltu. . Oto wszystko, co musisz wiedzieć o przepustce tunelowej:
Tunnel Pass było jak dotąd najbardziej wymagającym i złożonym przedsięwzięciem Costy, wymagającym zespołu 40 osób, specjalnie opracowanej technologii szkoleniowej i ponad rocznego przygotowania. Przez cały czas projekt był owiany tajemnicą, aby ograniczyć zmienne i czynniki rozpraszające, umożliwiając całkowite skupienie się na udanym locie, który był zaledwie prostym pomysłem sporządzonym 12 miesięcy temu na kartce papieru.
Zlokalizowane poza Stambułem przy autostradzie Northern Marmara i początkowo oddane do użytku w marcu 2020 r., podwójne tunele Çatalca są najnowocześniejsze, ale zostały zaprojektowane do ruchu samochodowego, a nie lotu samolotu.
Za sterami swojego specjalnie zmodyfikowanego samolotu wyścigowego Zivko Edge 540 Costa wystartował w pierwszym tunelu o świcie. Ograniczony prześwit nad głową oznaczał, że musiał utrzymywać samolot na średnim torze lotu między 70 cm a 1 m nad asfaltem, jednocześnie zarządzając niewielką odległością około 3,5 m między końcówkami każdego skrzydła a bezlitosnymi ścianami tunelu. Trajektorię komplikowały zmiany nachylenia i kształt tunelu.
Od startu do wyjścia z drugiego tunelu lot trwał 43,44 sekundy. Dystans niskiego lotu wyniósł 2260 m przy prędkości maksymalnej 245 km/h.
Zmiany w przepływie powietrza, w połączeniu z bardzo czułym sterowaniem samolotu, wymagały od pilota czasu reakcji poniżej 250 milisekund i drobnych ruchów dłoni o zaledwie milimetrach podczas lotu. Jeden z najbardziej krytycznych momentów miał miejsce na 360-metrowej przerwie między tunelami, która wystawiała samolot na boczny wiatr, gdy Costa przygotowywał się do wciągnięcia go w niski, wąski otwór drugiego tunelu.
Pilot tak to opisał: - Wydawało się, że wszystko dzieje się tak szybko, ale kiedy wyszedłem z pierwszego tunelu, samolot zaczął skręcać w prawo z powodu bocznych wiatrów i w mojej głowie wszystko zwolniło w tym momencie. Zareagowałem i po prostu skupiłem się na sprowadzeniu samolotu z powrotem na właściwą ścieżkę do wejścia do drugiego tunelu. Wtedy w mojej głowie wszystko znów przyspieszyło.
Kiedy samolot wystrzelił do góry z drugiej strony tunelu, Costa wciągnął go w triumfalną pętlę. Tak opisał swój wyczyn: - Nigdy w życiu nie latałem w tunelu nikt tego nigdy nie zrobił więc w mojej głowie pojawił się wielki znak zapytania, czy wszystko pójdzie zgodnie z naszymi oczekiwaniami, czy będzie coś do improwizacji. To była oczywiście wielka ulga, ale główną emocją było wielkie, wielkie szczęście. Dla mnie to kolejne spełnienie marzeń.
Osiągnięcie ustanowiło nowy rekord świata Guinnessa: najdłuższy tunel pokonany samolotem (1610 m). Cztery inne godne uwagi rekordy to: pierwszy przelot samolotu przez tunel, najdłuższy lot pod stałą przeszkodą (1610 m), pierwszy przelot samolotu przez dwa tunele, pierwszy start samolotu z tunelu.
Costę prowadził węgierski pilot akrobacyjny i wyścigowy 65-letni Péter Besenyei, legenda lotnictwa, znany ze swojej roli w rozwoju i rywalizacji w Red Bull Air Race. Besenyei jest również znany z wyczynów takich jak latanie do góry nogami pod Mostem Łańcuchowym w Budapeszcie.
Besenyei powiedział: - Latanie w tunelu nie jest normalną sytuacją. Głównym punktem jest sposób myślenia. Ponieważ latanie prosto na wysokości jednego metra nad ziemią i podążanie za linią środkową nie jest tak trudne technicznie, jeśli znajdujesz się nad pasem startowym. Ale w tunelu, zwłaszcza w ciemnym tunelu, i wyjście z tunelu do światła, a następnie z powrotem do innego ciemnego tunelu, to jest coś innego. A także są ruchy powietrza, które mogą wpływać na lot i należy się spodziewać pewnych wstrząsów. To trudne w twoim umyśle, ponieważ wiesz, że jeśli popełnisz błąd ściana jest twarda.
Źródło informacji: Red Bull