Indyjskie Siły Powietrzne (IAF) przeprowadziły pierwsze w historii ćwiczenia lądowania i startu samolotów bojowych na nowo wybudowanym odcinku Ganga Expressway w dystrykcie Shahjahanpur, w stanie Uttar Pradesh. To wydarzenie stanowiło przełom w indyjskich możliwościach obronnych, demonstrując zdolność do operacji lotniczych zarówno w dzień, jak i w nocy na autostradzie przystosowanej do funkcji pasa startowego.
Ćwiczenia, określane jako "land and go", odbyły się na specjalnie przygotowanym 3,5-kilometrowym odcinku Ganga Expressway. W manewrach uczestniczyły różnorodne statki powietrzne, w tym myśliwce Rafale, Su-30MKI, Mirage-2000, MiG-29, Jaguar, a także samoloty transportowe C-130J Super Hercules, AN-32 oraz śmigłowce MI-17 V5. Operacje obejmowały niskie przeloty, precyzyjne lądowania i starty, a także symulacje działań taktycznych w warunkach dziennych i nocnych .
The #IndianAirForce conducts War Readiness Drill in the Ganga Expressway of Shahjahanpur, Uttar Pradesh. pic.twitter.com/CpYA4ZpuHs
— Subcontinental Defender 🛃 (@Anti_Separatist) May 2, 2025
Indian Air Force conducted take-off and landing tests on the new 3.5 km runway on the #Ganga Expressway in Shahjahanpur.
— Jammu Kashmir News Network 🇮🇳 (@TheYouthPlus) May 2, 2025
The exercise, which aimed to assess the capabilities of using highways in emergency situations, involved #Rafale, #Mirage-2000 and C-130J aircraft. pic.twitter.com/R67wRT4zeV
Ganga Expressway jest pierwszą autostradą w Indiach, która została zaprojektowana z myślą o umożliwieniu lądowań i startów samolotów bojowych w nocy. Wyposażona w ponad 250 kamer CCTV, zapewnia ciągły monitoring i bezpieczeństwo operacji lotniczych. Ta infrastruktura zwiększa zdolności operacyjne IAF, umożliwiając szybkie rozmieszczenie sił w sytuacjach kryzysowych oraz podczas działań wojennych.
Ćwiczenia przyciągnęły uwagę lokalnych mieszkańców oraz uczniów, którzy z entuzjazmem obserwowali pokaz indyjskich sił powietrznych. W Polsce podobne ćwiczenia są organizowane na Drogowych Odcinkach Lotniskowych (DOL), które stanowią jeden pas ruchu drogowego przystosowany na wymaganym odcinku (min. większa szerokość, jakość podłoża).
Źródło informacji: India Today, ndtv.com, mint, theweek.in, The Economic Times, X, redag. Aviation24.pl